18-Mar-2024, 09:41 PM
De "Roeifiets knoop", uit het hoofd en zonder touwtje in de buurt, dus ik hoop dat ik geen fouten maak:
Aan het einde van het stukje lijn dat naar het stuur gaat maak je een lusje, bijvoorbeeld door de lijn dubbel te nemen en er een normale knoop (oud wijf) in te leggen. Paalsteek kan ook en is wat netter.
Met het stuk lijn vanaf het katrol doe je het volgende:
Aan het einde van het stukje lijn dat naar het stuur gaat maak je een lusje, bijvoorbeeld door de lijn dubbel te nemen en er een normale knoop (oud wijf) in te leggen. Paalsteek kan ook en is wat netter.
Met het stuk lijn vanaf het katrol doe je het volgende:
- Op een flink stuk van het einde knoop je er een klein lusje in (lijn dubbel nemen en normale knoop er in). Hoe ver van het einde hangt af van het verstel bereik dat je wil en de kabellengte die je hebt.
- Je vouwt het losse stuk lijn vrij dicht bij de knoop dubbel en steekt het een gevouwen deel een stukje door het net gemaakte lusje heen. Je hebt dan een lusje door een lusje
- Hou het net gemaakte tweede lusje met 1 hand vast, neem het losse stuk lijn dat nog over is in je andere hand en steek dat door de lus aan de "stuurkabel" heen
- Ga met het losse eind nu naar het het bij 2 gemaakte lusje, en zet het aan dat lusje vast met een paalsteek (die moet je even opzoeken, ga ik hier niet uitleggen.
- Klaar.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen