21-Mar-2024, 08:20 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Mar-2024, 08:33 PM door PieterTrapt.)
(21-Mar-2024, 06:52 PM)Hoekie schreef: De positie van de 'e-bike' verbaasd me wel wat. Blijkbaar rijdt het overgrote deel er mee alsof het een brommer/scooter is.
Ja, zag ik ook. Sluit wel aan bij mijn waarneming op de fietspaden in en rond Groningen. Ondersteuning op max en dan voor de vorm een beetje meepeddelen. En dan zit een elektrische fiets in de praktijk inderdaad dicht bij auto- of scooterrijden, wat calorieën verbranden betreft.
-Auto/brommer/scooter: 75 kcal/uur
-E-bike: 100 kcal/uur (als de ondersteuning op maximaal staat, wat veel mensen doen)
-Fiets: 700 kcal/uur (uitgaand van een fietser van circa 75kg en een snelheid van 21 km/u)
Maar er zit volgens mij ook een selectie-effect in. Ik zou de studie beter moeten bekijken, maar het zou best kunnen dat bij die OV-reizigers in verhouding veel jongeren zitten (hebben geen rijbewijs; wel OV-studentenkaart), en jongeren zijn gemiddeld lichter dan ouderen. En hoewel de e-bike nu ook massaal door scholieren wordt gebruikt, zou 't me niks verbazen als de gemiddelde e-biker ouder is dan de gemiddelde gewone fietser.
Dus misschien is een deel van de verklaring dat OV-reizigers jonger (en dus gemiddeld lichter) zijn, en e-bikers ouder (en dus gemiddeld zwaarder).
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead