(20-Mar-2024, 10:32 AM)Frutsel schreef:Ik gebruik een Schwalbe Airmax Pro drukmeter, in bar geeft de meter de metingen in 2 cijfers achter de komma. Dat geeft de suggestie dat het heel precies is. Het is wel handig om de banden onderling exact gelijke druk te geven vooral voor kan dat behoorlijk schelen met "zelf sturen" van de fiets, met een ongelijke druk wil de fiets dan of continue naar rechts of naar links. Mijn pomp heeft dus geen drukmeter en is een stom ding wat ze misschien op de fiets laten zitten, ik heb deze Giyo GF04 voetpomp. Ik heb binnenbanden met een auto ventiel. Pomp de banden op, je weet na verloop van tijd aan de weerstand van de pomp wel of je in de buurt van je waarde zit. Meestal meet ik vooraf en kan dan zien hoeveel ik moet bijpompen. Pomp iets teveel en ga meten met de luchtdrukmeter. Met je nagel kun je dan het ventiel indrukken om zo lucht te laten ontsnappen. Daarna meten en zo verder. Als je te enthousiast was moet je weer bijpompen. Soms lukt het mij ook niet, zal wel aan mij liggen, en dan rijd ik met 0,1 of 0,2 onbalans.(20-Mar-2024, 02:01 AM)Joop99 schreef: Begin eens met 4.3bar, als dat te zacht is ga je naar 4.4bar en zo verder. Echt met 0.1 bar verhogen of verlagen. De sweetspot is maar iets van 0.2bar "breed". Achter zou nog minder kunnen zijn, maar een beetje harder kan daar geen kwaad. Het gaat om de voorbanden. Ik heb 35kg meer en zit op 4.6 tot 4.7.
Hoe krijg je de druk zo precies? Ik heb een analoge drukmeter op mijn fietspomp, en met het loskoppelen van de pomp ontsnapt er ook altijd wat. Ik kan hooguit op 'ergens tussen 5,8 en 6,2 bar' zeggen na oppompen.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD