Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe stel ik mijn ligfiets goed af (beginner in Sint-Oedenrode)
(22-Mar-2024, 09:35 PM)HugoW1975 schreef: Ik heb al even gegoogled, ik kan met die twee schroefjes de uitersten van de beweging van de derailleur afstellen, de rest van de versnellingen zouden daar netjes tussen moeten werken. Twee vragen:
1) Kan je gewoon ongestraft afstellen, of is er nog iets dat je moet weten voordat je daaraan draait?
2) Ik heb nu een roterend handvat als versnellingkiezer. Ik wil liever zo'n trigger shifter. Klikje op met de ene flipper, klikje neer met de andere. Zoiets bijvoorbeeld. Is dat universeel inzetbaar, of merkgebonden? Ik kan voor Sachs niet direct iets vinden en een Shimano derailleur kost niet zoveel. Alles op mijn fiets is uiteraard oud.

Alle advies is welkom,
Dank,

Hugo

Die twee schroefjes zijn alleen om de beide uitersten te kunnen bereiken. Dus als de ketting niet meer op het grootste of het kleinste tandwiel wil schakelen, dan ligt daar de oplossing. Bij 'twijfelen' of 'half' schakelen is de draaisteller daar waar de derailleurkabel de derailleur in gaat je vriend. Tikje linksom (kabelspanning verhogend) om meer naar grote cassettebladen te sturen, of rechtsom richting de kleinere blaadjes. Kan best stroef gaan als hij er al lang op zit, beginnen met de buitenkabel ietsje 'uit' de derailleur trekken wil soms helpen.

Shifters zijn niet universeel. Campagnolo en Shimano wil je eigenlijk nooit mixen, SRAM en Shimano gaat met ouder materieel vaak wel. De term waar je op wilt googelen is 'cable pull ratio' of 'attenuation ratio'. Of gewoon gaan neuzen in de grote archieven van Sheldon Brown!
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT

Berichten in dit topic
RE: Hoe stel ik mijn ligfiets goed af (beginner in Sint-Oedenrode) - door Tijanus - 22-Mar-2024, 11:17 PM

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
M9 - 1 jaar oud - 5000km - €9000,-
Via mijn kennissen k...Hardloper — 10:17 AM
Bijzonder creatieve uitspatting op een ...
Het kantelsysteem he...Rikkie — 09:58 AM
Overspuiten van een velomobiel
Snoek 043, Ik vermo...Snoek043 — 09:55 AM
Zwarte Challenge Seiran in de aanbieding
Ah excuus, tuurl...Sannet — 09:43 AM
DF XL lengte derailleurkabel?
De standaard 2 met...Raptobrikker — 09:01 AM
Wintertraining Sloten 26 januari 2025
Ik heb ook ooit in S...Jeroen S — 08:54 AM
Overspuiten van een velomobiel
Snoek 043, Ik vermoe...Jeroen S — 08:42 AM
DF XL lengte derailleurkabel?
De standaard 2 meter...Jeroen S — 08:36 AM
Achterderallieur Quest 2018 kromgetrokk...
De methode die Tijan...Jeroen S — 08:30 AM
Mn tailbag is via ma...ZoefZoef — 07:59 AM
Wel vriendelijk da...datakneder — 12:22 AM
Als je de wieltjes u...Tijanus — 12:05 AM
En alweer verkocht. ...Tijanus — 11:53 PM
Bob, ik vind bij...LowJob — 11:30 PM
Nog eens ernaar geke...Freek1970 — 11:15 PM
Als je genoeg snelhe...Boyd Maduro — 09:52 PM
En dat schuin fiet...datakneder — 09:25 PM