Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe stel ik mijn ligfiets goed af (beginner in Sint-Oedenrode)
#71
Allemaal goede tips. Ik zie aan de achterkant zo niet iets heel geks. Ik vermoed wel dat het stelschroefje bijna helemaal uitgedraaid is. Dan wil die gewoon niet verder mee, en valt ie uit de derailleur, wordt er dan alleen door de veerspanning tegen aangedrukt. 

Ik zou even rustig aan beginnen. Eerst eens goed kijken. Is er bij de val iets beschadigd geraakt? zie je ergens nieuwe krassen, een rare knik in de kabel? Zijn je shifters nog helemaal heel? Kijk ook even voor zo'n knik waar de kabel de sprong maakt van het stuur naar het frame.

De derailleurpad is wel een waarschijnlijk onderdeel wat beschadigd kan raken. Bij deze is het allemaal staal en kun je dus wel buigen. Ik zie echter geen grove krassen op de derailleur op de foto, wel een beetje.

Ik zou met alles even terug gaan. Aan de shifter zit waarschijnlijk ook een stelschroef, die doet hetzelfde als de stelschroef achter. Het lastige is dat je bij die aan de versteller niet ziet wat er gebeurt. Even een anders gekleurd plakbandje op de kabel ofzo. Helemaal terugdraaien. Ook het stelschroefje achter helemaal indraaien.

Als de kabel er nog prima uitziet, kun je nu het klemschroefje achter, waar het eindje mee vast zit even los maken. Beetje aantrekken tot de speling eruit is en weer vastmaken. Dan de boel fijn afstellen. Daar zou ik echter even mee wachten.

De derailleurpad kun je checken met iets wat echt vlak is. Een geodriehoek, een creditcard, als het maar echt helemaal recht is. De schroefdraad van de derailleur is m10x1, een fijne draad, met de ribbeltjes dichter bij elkaar als bij een normale m10 van de bouwmarkt. Als je die er tegenaan houdt, moet er geen licht onderdoor komen. Verbuigen van het staartje waar de derailleur aan vastzit naar binnen is waarschijnlijk. Je kunt dit terugbuigen met handgereedschap. Het wiel zou ik vooral laten zitten.

Hoe groter het gereedschap wat je kunt gebruiken, hoe minder handkracht je nodig hebt. Dat is beter voor de fijngevoeligheid. De waterpomptang, een goede stalen lijmtang, een lompe Bahco. Beter dan het combinatietangetje.

Met de schroefjes in deze positie werkte alles. Ik zou zeggen, blijf daar eerst even af en beperk je tot de kabel. Deze bepalen ook de afstand van de derailleur tot de spaken. Te dicht bij is niet goed... 

Succes, en meldt het hier vooral als je niet verder komt wat er loos is.

Het is allemaal 7 speed. Ik weet niet of Sachs werkt op Shimano, ben er niet 100% zeker van. Een simpele Sram MRX Comp 7 speed shifter vindt je voor erg weinig. https://www.tradeinn.com/bikeinn/nl/sram...lsrc=aw.ds
Die past op Shimano. Als goedkope achterderailleur zou ik de Shimano Altus M310 aanraden.  Die heeft een lekker korte kooi en blijft ver van de grond.

https://www.tradeinn.com/bikeinn/nl/shim...lsrc=aw.ds

Probeer eerst maar eens of de pad wel recht is, en of de kabel nog goed is. Als er echt een knik of scheur in zit, dan komt het niet meer goed.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
RE: Hoe stel ik mijn ligfiets goed af (beginner in Sint-Oedenrode) - door Jeroen S - 23-Mar-2024, 10:13 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Alve's minivizier
Ik rij helemaal niet...quattrovelootje — 08:26 PM
Eitje
@ fietsbennie …. Ki...Lig-hen — 08:14 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Gemiddeld genomen zi...Willeke_IGKT — 08:09 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Een verzekeraar ka...Hoekie — 08:07 PM
Leasen van een velomobiel
Ik ben ook erg benie...Hardloper — 07:47 PM
Eitje
Lig-hen met kippenve...Fietsbennie — 07:44 PM
Leasen van een velomobiel
Hier en daar lees ik...GerDilven — 07:31 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
De uitsluiting gel...Bacchus — 07:19 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
ik wil nou ook niet ...Veloquest — 06:49 PM
Nieuw hier!
De Quest heb ik nu i...bucovaina — 06:06 PM
Alve's minivizier
Onder andere omd...Wim -de roetsende — 05:26 PM
Kilometer topic
Ik heb mijn huidige ...Willeke_IGKT — 05:04 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Same here (reactie o...voodoo — 04:44 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
We hebben nu dus e...Hardloper — 04:40 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Oei, burgerlijke ong...ZoefZoef — 04:17 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
We hebben nu dus een...365cycle — 03:52 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
..een verkoper opeen...ZoefZoef — 03:40 PM