06-Jul-2018, 08:00 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Jul-2018, 08:08 PM door ErikvanD.)
Omdat ik wat lastig op de Raptobike kan op- en afstappen (al begint het te wennen) vroeg ik me af of een klapstuur wat is. Maar ik heb eigenlijk geen idee hoe die dingen werken... Ik snap uiteraard dat je dat stuur kunt opklappen als je op- of af wil stappen. Maar hoe zit dat vast? Ik neem aan dat je de hoogte in de neergeklapte stand kunt afstellen? Maar klikt zo'n stuur ook (soort van) vast in die stand? En in de opgeklapte stand? Of zit er geen enkele restrictie op en kan het stuur geheel vrij bewegen? En hoe gaat dat dan met stevige/onverwachte hobbels in de weg? Raak je dan niet de controle kwijt?
Wat ik ook merk is dat ik vaak een doorslippend voorwiel heb bij het optrekken vanuit stilstand. Vooral bij het vlot oversteken van een weg o.i.d.. Als ik er goed op let en met beleid optrek dan gebeurt het niet. Mijn banden zijn Kojaks. Ik had dat eerlijk gezegd niet verwacht! Ik ken Kojaks als banden met een goede grip op droog wegdek. En ik had ook niet gedacht dat de druk op het voorwiel zo laag was dat dit zou gebeuren. Al heb ik het met de Flevoracer ook weleens gehad. Met de trike heb ik het ook wel eens (dan achter uiteraard ) maar dat is alleen bij hele gladde ondergrond en een hele lage versnelling (bv. optrekken op een steile en gladde helling). Zit hier nu ook een vraag aan vast...? Nou eigenlijk niet, het is meer een observatie
Dan over framenummers. Op de Raptobike heb ik nog geen framenummer kunnen ontdekken. Idem op de M5. Op de Flevoracer is wel een nummer ingeslagen en op de trike zat op één van de frames een sticker. Ik vraag me af waarom de Nederlandse ligfietsfabrikanten geen framenummers inslaan? Lijkt me toch handig voor identificatie, bepalen van het bouwjaar etc.