27-Mar-2024, 01:52 PM
(27-Mar-2024, 12:46 PM)PieterTrapt schreef: Ik begrijp niks van het verschil in regels voor de elektrische fiets versus de snor-scooters.In dit rijtje ontbreken uiteraard de speed peddelec en de bromfiets, beiden met verzekering en rijbewijs en tot 45 km/h
Snorscooter: officieel max 25 km/u, in de praktijk rijdt iedereen harder.
Leeftijd: vanaf 16 jaar
Rijbewijs: certificaat verplicht
WA-verzekering verplicht
Elektrische fiets:officieel max 25 km/u, in de praktijk rijdt iedereen harder.
Leeftijd: vanaf 0 jaar
Geen rijbewijs of certificaat nodig
Geen verzekering nodig
De wetgeving hobbelt achter de realiteit aan:
Snorfietsen rijden al een eeuwigheid harder dan 25. Ik kom er echt maar zelden eentje tegen die minder dan 35 rijdt.
Omdat ze dat niet willen/kunnen handhaven en het te gevaarlijk is (lijkt?), is er nu de helmplicht voor de snorfiets.
De elektrische fatbike (om hem te onderscheiden van de dikke-banden variant van te MTB) lijkt een reactie om weer onder de helmplicht uit te komen. Deze rijden veelal veel harder dan 25 km/h, en het is grotendeels jeugd die daar op rijdt. Het zou me niets verbazen als daar regels voor gaan komen, al is het nog niet zo heel simpel om ze goed van "gewone" fietsen te gaan onderscheiden. Als ze dat op basis van de vorm van de fiets zouden gaan doen, komen ondersteunde 25 km/h ligfietsen en ondersteunde 25 km/h velomobielen ook in de gevarenzone.
Ik kom trouwens maar weinig gewone elektrische fietsen tegen die echt te hard rijden. De meeste kunnen echt niet harder dan 27 (want dan moeten ze echt zelf gaan trappen) en velen raken geiriteerd als je er dan op de niet-ondersteunde bukfiets lekker achter gaat hangen.
Er zijn wel nogal wat niet herkenbare speed-pedelecs, die rijden echt fors harder. Ik kan niet goed inschatten hoeveel daarvan echt illegaal zijn (zelfbouw, opgevoerd of niet geregistreerd) en hoeveel het plaatje in de fietstas hebben zitten om onder helmplicht en fietspad regels uit te komen.
Misschien hebben we zelf ook wel een beetje boter op het hoofd. Ik beweer altijd dat ik netjes rijd, en blijf als het nodig is ook achter een oud dametje hangen, maar rag ook graag met tegen de 40 over het fietspad als het lukt. Misschien vinden mijn mede-fietspad gebruikers dat wel minder netjes dan ik. Daar zijn dan (gelukkig) weer geen regels voor.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen