28-Mar-2024, 04:18 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Mar-2024, 04:19 PM door datakneder.)
(28-Mar-2024, 03:16 PM)Grrrrrene schreef: Tsja, interessante oplossing, maar om nou met zo'n kaart voor m'n gezicht rond te rijden. Ik draag ook geen bril, dus ik heb alleen mijn oren om dit aan te bevestigen.
Het is mij inderdaad wel vaker opgevallen dat Duitsers hun licht verblindend hebben afgesteld, ook het dimlicht en dat ze langer met grootlicht doorrijden dan Nederlanders dat doen. Is hun "APK" minder streng op dit gebied?
Het is nacht en ik rijd met kap. Bovendien geef ik geen moer om hoe ik er uit zie. Maar ik zie er ook geen heil in als je zelf gelukkig zelden of nooit tegen het probleem aanloopt.
De APK is zeker niet minder streng. Op sommige punten op het absure af. Een compleet gesealde verbanddoos ouder dan 3 jaar, auto afgekeurd. Ok. dan vervang is de zaken met een uiterste gebruiksdatum, afgekeurd de doos is niet gesealed.
Het probleem ligt volgens mij meer in het ontwerp. Zowiezo is een fietspad aan de verkeerde kant principieel onjuist. Als auto's naar Engeland gaan moeten ze hun koplampen gedeeltelijk afplakken. Waarom, omdat de lampen afgesteld zijn zodat ze in de berm schijnen. Ergo dus op het fietspad waar fietsers de verkeerde kant op gaan. Daarnaast denk ik dat in nederland of de fietspaden verder van de rijbaan liggen, danwel vaker bijvoorbeeld een vangrail ertussen hebben. Ik heb niet het idee dat ik in Duitsland vaker auto's tegenkom met fout afgestelde lichten dan in Nederland.
Wettelijk gezien zijn de automobilisten fout omdat je geen medeweggebruikers mag verblinden. Er staat nergens in de wet dat dat alleen geldt voor grootlicht of dat ander verkeer met een extreem lage ligging hierop een uitzondering zijn.