07-Apr-2024, 11:42 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Apr-2024, 12:53 AM door Martin van Mourik.)
Na het samenstellen van een oplossing voor die afgebroken schouderbout in mijn klapstuur met wat dingen uit mijn bakken met rommel die misschien ooit nog ergens goed voor is, ben ik bij een grote bouwmarkt wezen grabbelen in de bakken met nieuwe onderdelen. Met de daaruit ontstane oplossing rij ik al weer enige tijd rond.
Ik vond stelringen met een binnendiameter van 6 millimeter en een buitendiameter van 12 millimeter, daarvan heb ik er twee gebruikt, ze passen mooi strak in het scharnierende uiteinde van de stuurbuis. Die stelringen zijn 8 millimeter breed. Daartussen heb ik dan een nog een selectie van ringen van oude remblokken die samen 11 millimeter breed zijn. Met 2 x 8 + 11 millimeter kom ik precies uit op de 27 millimeter die nodig zijn: 24 millimeter voor het uiteinde van de stuurbuis, en 3 millimeter voor de kant van de scharnier met de brede opening.
De bout met inbus-kop die ik heb is 45 millimeter, eentje van 40 millimeter was voldoende geweest, maar die waren op. Het steekt nu dus 5 millimeter extra uit, ik heb er maar een extra borgmoer op gedaan. In eerste instantie vond ik dat er storend uitzien, maar ik ben er al aan gewend, het valt me niet meer op, en hopelijk blijft het zo iets beter vastzitten.
Ik heb ook nog wat zitten zoeken in webwinkels die schouderbouten aanbieden, dat leverde niks op, ik kon er geen vinden die het juiste formaat leek te hebben. Of ik begrijp de gegeven specificaties gewoon niet, die mogelijkheid moeten we ook niet uitvlakken.
Een nadeel van de huidige oplossing doet zich voor bij demontage. Die stelringen en die bout zitten niet aan elkaar vast, dus je trekt de bout eruit, maar die stelringen blijven dan zitten. Daar kwam ik achter toen ik het eruit wilde halen om er nog even een foto van te maken, ik ben wel een kwartier aan het pielen geweest voordat ik die ringen er uit had. Een beetje kruipolie erin laten trekken, en dan een lange M6 bout erin en een beetje schuin duwen en er aan trekken, dat was de truuk waarmee ik die ringen er uiteindelijk weer uit kreeg.
Het stuur werkt nu beter dan ik me kan herinneren dat het ooit gedaan heeft. Er zat altijd wat speling in, of ik moest hem stevig aandraaien, zo stevig dat het stuur min of meer vast zat en niet makkelijk klapbaar was. Het laatste jaar had ik hem altijd zo strak aangedraaid dat het in de praktijk min en meer een stuur met een vaste hoek was. Met de nieuwe bout plus stelringen erin is het stuur goed klapbaar zonder dat er speling ontstaat.
Ik vond stelringen met een binnendiameter van 6 millimeter en een buitendiameter van 12 millimeter, daarvan heb ik er twee gebruikt, ze passen mooi strak in het scharnierende uiteinde van de stuurbuis. Die stelringen zijn 8 millimeter breed. Daartussen heb ik dan een nog een selectie van ringen van oude remblokken die samen 11 millimeter breed zijn. Met 2 x 8 + 11 millimeter kom ik precies uit op de 27 millimeter die nodig zijn: 24 millimeter voor het uiteinde van de stuurbuis, en 3 millimeter voor de kant van de scharnier met de brede opening.
De bout met inbus-kop die ik heb is 45 millimeter, eentje van 40 millimeter was voldoende geweest, maar die waren op. Het steekt nu dus 5 millimeter extra uit, ik heb er maar een extra borgmoer op gedaan. In eerste instantie vond ik dat er storend uitzien, maar ik ben er al aan gewend, het valt me niet meer op, en hopelijk blijft het zo iets beter vastzitten.
Ik heb ook nog wat zitten zoeken in webwinkels die schouderbouten aanbieden, dat leverde niks op, ik kon er geen vinden die het juiste formaat leek te hebben. Of ik begrijp de gegeven specificaties gewoon niet, die mogelijkheid moeten we ook niet uitvlakken.
Een nadeel van de huidige oplossing doet zich voor bij demontage. Die stelringen en die bout zitten niet aan elkaar vast, dus je trekt de bout eruit, maar die stelringen blijven dan zitten. Daar kwam ik achter toen ik het eruit wilde halen om er nog even een foto van te maken, ik ben wel een kwartier aan het pielen geweest voordat ik die ringen er uit had. Een beetje kruipolie erin laten trekken, en dan een lange M6 bout erin en een beetje schuin duwen en er aan trekken, dat was de truuk waarmee ik die ringen er uiteindelijk weer uit kreeg.
Het stuur werkt nu beter dan ik me kan herinneren dat het ooit gedaan heeft. Er zat altijd wat speling in, of ik moest hem stevig aandraaien, zo stevig dat het stuur min of meer vast zat en niet makkelijk klapbaar was. Het laatste jaar had ik hem altijd zo strak aangedraaid dat het in de praktijk min en meer een stuur met een vaste hoek was. Met de nieuwe bout plus stelringen erin is het stuur goed klapbaar zonder dat er speling ontstaat.