08-Apr-2024, 01:27 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Apr-2024, 01:29 AM door 365cycle.)
(07-Apr-2024, 02:27 AM)Gideonaut schreef:Je opmerking komt ietwat wijsneuzerig over, maar het kan ook een leesfout zijn. Ik ga even uit van het laatste, en dan is een toelichting op zijn plaats:(07-Apr-2024, 01:09 AM)365cycle schreef: Goed weggedrag heb je ook bij lage snelheden nodig. Ik vermoed dat deze Bülk bij wind minder stabiel gaat zijn dan een Strada.Hoe dat zo? Heb je hem al getest?
Zoals je weet rijd ik DF XL en Bülk, met in het relatief recente verleden een kleine 1000 km Tuna, 20K Milan GT, paar stukjes SL, nog een DF XL, QV, Quest 26".
De Milan GT en Bülk waren het minst gevoelig voor zijwind, de eerste DF XL het meest. De huidige is dankzij de nieuwe stuurplaten al rustiger dan de eerste.
Hoewel de DF onrustig stuurt in de wind, tilt de Bülk door de wind sneller een wieltje op, bijvoorbeeld in een bocht waarin je achter een gebouw uitkomt en plotseling een windvlaag "aan de binnenkant" krijgt. Dit gedrag wordt erger en de Bülk is ook in z'n geheel onrustiger als de schuimkap eraf is, dan ie met is (maar zeker niet zo onrustig als de DF, het blijft een fijne fiets). Eigenlijk wel logisch; er is dan ineens een enorm gat waarin de wind tegen nog een extra plat vlak kan aan blazen. Ik heb te weinig met de korte (ying yang) kap op de Milan gereden om het echt zeker te weten, maar volgens mij was de GT met die kap zonder schuimdeel ook rustiger dan de Bülk, terwijl het met het schuimdeel eerder andersom is. Toen ik dat ooit met iemand met aerodynamisch inzicht besprak gaf die de schuld aan de kortere overhang achter bij de Bülk.
Ga je de Bülk dan vergelijken met de DF XL, dan heeft laatste meer zij-oppervlak, maar ook een grotere spoorbreedte, een kleinere instapopening en fijne "stormstrips" over de hele neus, ipv korte bobbels. Z'n nieuwere broertje Tuna heb ik met windkracht 7 a 8 over de Moerdijkbrug gereden, en hoewel dat best spannend was kon ik nog steeds met 1 hand sturen en is er alleen een miniviziertje gesneuveld (die waaide los, ik kon wel stoppen maar niet uitstappen, en het ding waaide over de snelweg van de brug af, dus wie er nog één nodig heeft kan de waterkant van het Hollands Diep een doorzoeken ).
De Bülk heeft z'n wat "lijzige" stuurgedrag t.o.v. de erg directe DF XL en Tuna nog wel mee, maar om bovenstaande redenen ben ik wel sceptisch over hoe een Bülk met open wielen gaat sturen. Proberen? Als ik de kans krijg doe ik dat zeker.
Als laatste over die Bülk in de stad: Daar vind ik de DF XL en de Tuna juist uitblinken. Ze hebben niet alleen een lekker korte draaicirkel, onder beide kunnen best forse banden en - belangrijker - je zit meer overeind. Op lange ritten (100+) vind ik de zithouding een nadeel, maar hier in de stad denken ze volgens mij dat ik alleen een blauwe fiets heb.
(07-Apr-2024, 02:31 PM)Bob Hagendijk schreef: Zoals ik het lees wordt het totaalgewicht 2,5% hoger. Een bulk met rijder weegt ca 110kg x 2,5% = 2750 gram. Voor race rijders een hoop, voor de instappers waarvoor deze bedoeld is lijkt het me geen probleem.Mwah... voor race rijders is de oorspronkelijke Bülk gewoon een veel betere keuze. Als je een beperkt budget hebt, koop dan een DF XL met toerkap en een setje hosen+voorwielen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.