08-Apr-2024, 11:28 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Apr-2024, 12:32 PM door 365cycle.)
(08-Apr-2024, 10:26 AM)Gideonaut schreef:En eerlijk gezegd vind ik het leuk dat we het hier gewoon over kunnen hebben zonder dat er een gespannen situatie ontstaat Dank!(08-Apr-2024, 01:27 AM)365cycle schreef: Je opmerking komt ietwat wijsneuzerig over, maar het kan ook een leesfout zijn. Ik ga even uit van het laatste, en dan is een toelichting op zijn plaats:Ha! dit gevoel had ik bij jouw bericht :p
(08-Apr-2024, 10:26 AM)Gideonaut schreef: Maar de vraag was oprecht, de "for more" heeft al een tijdje demo-modellen en ik zou het niet eens zo heel vreemd vinden als jij al gespiekt had. Maar dat was dus niet zo.Helaas niet!
(08-Apr-2024, 10:26 AM)Gideonaut schreef: De DF had echt VEEL issues met de stuurplaatjes, die had meerdere revisies nodig om dat gefixt te krijgen, dat is ook waar het nerveuze stuurgedrag vandaan komt, wind of niet, maar natuurlijk merk je daar nog meer van als je met flinke zijwind gaat fietsen.Hoewel een DF XL in oorspronkelijke staat niet onbestuurbaar is (ik had #263 vanaf nieuw, was destijds een stuk minder ervaren, en heb er zeker m'n spannende momenten mee gehad ) klopt dat zeker, maar een DF met hosen is al vanaf het begin een hele stabiele fiets.
De voorwielen zijn een behoorlijke hefboom, de wielkasten een behoorlijke tunnel, en beide zaken zijn onder de Bülk even groot.
(08-Apr-2024, 10:26 AM)Gideonaut schreef: Voor de Quest/Strada/Mango waren er "stormstrips" die je over lengte van je velo kon plakken, dit zou volgens de kleine groep gebruikers veel uit moeten maken, al heb ik nooit echt gelezen over Strada's (of Bülkjes) die op hun zij gingen vanwege de wind. Misschien weten de meeste beter en kiezen er voor om niet te gaan fietsen met windkracht 8Da's leuk bedacht, maar wat als het geen keuze is? Soms moet je toch gewoon ergens heen, en gaat het harder waaien dan voorspeld. Nu is daar natuurlijk een grens aan, maar laten we de fietsen alsjeblieft zo maken dat het in 99% van de gevallen niet aan de stabiliteit van de fiets ligt.
(08-Apr-2024, 10:26 AM)Gideonaut schreef: Zelfs met de Whike was dat best eng, en die is daar voor gemaakt.Een Whike is gemaakt om snelheid te maken met de wind, niet om extra stabiel te zijn. Daarbij vind ik het wat dit betreft niet zo'n slimme uitvinding. Het "window of happiness" is vrij beperkt. Op zee, waar je met een zeilboot de heftigste situaties m.b.t. wind mee zal maken, kan je ook vrijwel altijd uit alle richtingen kiezen om jezelf in veiligheid te brengen. De Whike is beperkt tot de weg/het fitspad.
(08-Apr-2024, 10:26 AM)Gideonaut schreef:Paar puntjes:Jens Buckbesch schreef:De aerodynamica en weerstand tegen zijwind zijn net zo goed als die van de Bülk. Bij snelheden tot 40 is er nauwelijks verschil in vermogensbehoefte.Dit geeft mij toch wel het idee dat we iets meer mogen verwachten van de B4m, ik zou het namelijk nogal vreemd vinden als een splinternieuwe fiets minder efficient is dan een model van 20 jaar oud, in de zin van: ze zullen toch echt wel van deze oude modellen geleerd hebben.
- Jens heeft hier commercieel belang. Hij is zeer kundig en heet zeker geen Daniel, maar het is wel reden genoeg om zijn opmerkingen voor de release met een klein korreltje zout te nemen.
- Voorbeeld van bovenstaande: Ik was een vroege koper van de Bülk, heb een preproductie fiets proefgereden. 40-622 banden zouden volgens Jens hoogstwaarschijnlijk gaan passen. Vervolgens hadden Ymte en Peter de grootste moeite om te zorgen dat 32-622 niet aanliep. Ook moest iedereen die in een Milan GT kon oorspronkelijk in de Bülk passen.
- De DF kwam in 2014 op de markt en is onder bepaalde omstandigheden duidelijk minder efficiënt dan de Quest.
- Leuk statement, maar als je 40 probeert te rijden met windkracht 6 tegen, heb je 79-89 km/h wind tegen. De B4m gaat dus minder goed doen waar de Bülk juist zoveel beter in is dan de DF; tempo houden met tegenwind. Afgelopen vrijdag kruiste ik nog 50 km/h met de wind vol op m'n snuit...
- De Bülk kwam in 2021 op de markt, B4m komt in 2024 op de markt, de Milan SL is ook al een oude fiets maar puur aerodynamisch nog altijd beter dan beide.
(08-Apr-2024, 10:26 AM)Gideonaut schreef:Het is wél een heel net prijsje, is dat in of ex btw?Jens Buckbesch schreef:Jan zal de eerste 30 B4m aanbieden met een introductieprijs van € 5.950Dat is niet mis! dit zou ik aan het einde van het jaar vast wel gespaard hebben denk ik
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.