11-Apr-2024, 03:59 PM
(11-Apr-2024, 02:19 PM)365cycle schreef:Da's waar, het hoogteverschil had ik even genegeerd. Ik heb mijn DF XL juist hoger laten zetten, want minder schrapen is me meer waard dan sneller door de bocht(10-Apr-2024, 11:12 PM)Frutsel schreef: Grotere spoorbreedte (stabieler in bochten)
Daar moeten we nog achter komen. Hij is stabieler in bochten dan hij zonder grotere spoorbreedte zou zijn, maar hij staat ook 3cm hoger.
Gezien 1cm bij de DF XL merkbaar is in zowel meer "schrapen" als minder snel een wieltje lichten, vind ik 3cm verschil best wel veel. Je kan 'm ook niet klakkeloos verlagen, want de wielkasten zijn aan de bovenzijde volgens mij ook kleiner.
(11-Apr-2024, 02:19 PM)365cycle schreef:(11-Apr-2024, 02:05 PM)twilwel schreef: meer veerweg (meer comfort)
Ik gooi graag even een klein balletje op om dit bijvoorbeeld "zachtere vering" te noemen in plaats van "meer comfort". Als de keerzijde van de medaille namelijk is dat je verder moet afremmen om de bocht voor je gevoel veilig te nemen, is comfort mogelijk niet het juiste woord. Ik en vele - vooral ook minder sterke - rijders met mij vinden efficiëntie namelijk comfortabel
Ik kan me voorstellen dat je als nieuwe velonaut zachtere vering meer comfort vindt hebben. Je komt van een apparaat waar misschien vering op zit, maar waar je in ieder geval uit het zadel kan komen bij drempels/slecht wegdek. Dan is een VM waar je min of meer vast in de zitting ligt wel een ruige ervaring.
Aan de andere kant zijn bochten een stuk griezeliger met zachte vering. Zeker een beginneling rijdt al gauw te snel een bocht in ("Ik had niet door dat ik al >30km/h ging"). Dan is sturen en remmen best een dingetje, zeker als de VM ook gaat waggelen door de vering.