11-Apr-2024, 06:14 PM
(11-Apr-2024, 05:43 PM)DanceRaven schreef: Even offtopic, maar het valt me op dat de (voor)vering van velomobielen verrassend low tech (weinig stellen aan veer- en demperkarakteristiek) voor voertuigen die (bijna) dagelijks bis zur Kippgrenze gereden worden, zoals de Duitsers dat mooi zeggen.Klopt. Er is door de fabrikanten en ontwerpers lang vastgehouden aan het "eenvoud siert"-principe. Ik denk dat vloeistoffen zowel het veren en dempen als het remmen van onze voertuigen nog weleens op een heel wat hoger plan zou kunnen brengen, maar inderdaad, je voegt daarmee wel extra complexiteit en "potential points of failure" toe.
Tegenwoordig komt luchtvering + gasdrukdemping aan de achterkant al steeds meer voor. Met de toegenomen efficiëntie (=snelheid!) en de behoefte om de besturing enkel aan de voorkant te laten gebeuren vroeg de markt daar denk ik gewoon om.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.