20-Apr-2024, 11:02 AM
(08-Apr-2024, 01:27 AM)365cycle schreef: De Milan GT en Bülk waren het minst gevoelig voor zijwind, de eerste DF XL het meest. De huidige is dankzij de nieuwe stuurplaten al rustiger dan de eerste. Hoewel de DF onrustig stuurt in de wind, tilt de Bülk door de wind sneller een wieltje op ...Nooit gedacht dat de Bülk eerder een wieltje optilt bij hevige zijwind dan de DF XL. Bij mij tilde de Tuna een keer een wieltje op bij een hevige vlaag. Wel geschrokken, maar geen schade. Ik heb het nagekeken op Windfinder en waarschijnlijk was het een vlaag van 10 Bft. Extreem dus. Ik weeg trouwens 85 kg en had vioolspullen mee (nog een paar kg erbij).
Vóór de Tuna (nu 1 jr) heb ik 5 jr in een DF XL gefietst. Bij harde zijwind fiets ik in de Tuna eerlijk gezegd eerder met samengeknepen billen dan in de DF XL. Ben ik bang geworden na het wieltje optil-incident? Is het de kleinere spoorbreedte; Tuna is 3 cm smaller dan DF XL? Is het omdat ik met de Tuna sneller fiets vanwege betere aero- en stuureigenschappen en daardoor een hardere schijnbare wind heb?