02-May-2024, 01:40 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-May-2024, 01:41 PM door 365cycle.)
(02-May-2024, 11:19 AM)datakneder schreef: Ja en nee, of zoals ze hier zeggen: Jein.Dat. En bij mij komt er ook meteen een andere cassette op, want ik vind het gat 17-15 echt onwijs irritant. Het zit echt net onder m'n kruissnelheid als ik normaal rijd; vanaf 15 (46,3 km/h bij 90 rpm) wil ik dan vaak even terugschakelen als ik een klein heuveltje ofzo tegenkom, maar dan is 90 rpm weer 40,9 km/h. Met een 16 ertussen zou dat 43,5 km/h zijn, dat is een stuk prettiger.
Er zijn ligfietsers zoals ik, en naar ik verwacht Peter ook, die een fabrieksmodel een prima uitgangspunt vinden, maar nog een hoop zelf veranderen omdat ze iets willen dat er niet op zit, bijvoorbeeld video-opnameapparatuur.
Ook de 18 heb ik graag in m'n cassette. Waarschijnlijk wordt mijn setup één van deze:
11-12-13-14-15-16-17-18-19-22-27-34
11-12-13-14-15-16-17-18-19-23-28-34
11-12-13-14-15-16-17-18-20-24-29-36
Reden om in die bovenste twee geen 36 te kiezen is dat ik vermoed dat de derailleur 9T schakelen in één keer niet grappig gaat vinden.
Momenteel heb ik een 11-39 cassette, die zit als volgt in elkaar:
11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-33-39
Nu vind ik die 39 op zich wel lekker om op weg te rijden en te klimmen, maar ik sla de 33 zelfs vaak over, en merk het ook niet echt als ik een keer vanuit de 33 wegrijd.
Op zich zou een iets kleiner blad kiezen in combinatie met bovenstaande ook nog wel fijn zijn; momenteel heb ik een 60T, ik rijd graag op 90 rpm en daarmee rijd je dan 63,4 km/h op de 11. Het liefst zou ik een 56T of 57T hebben; daarmee rijd je 59,1 respectievelijk 60,2 km/h bij 90 rpm, en de rest komt wat dichter bij elkaar en wat "omlaag".
Ik weet echter niet of die nog ergens gemaakt worden; een 53T vind ik echt te klein.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.