06-May-2024, 03:22 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-May-2024, 03:33 PM door 365cycle.)
Niet zozeer Bülk- of Snoek-rijders, maar mensen die inzicht hebben in wat er gebeurt.
Wat mij opvalt is dat het vermogensverschil bij 30 km/h al dik 30 watt is, terwijl beide fietsen bij dat tempo gigantisch efficiënt zijn.
Zie echter geen vermelding van flinke tegenwind o.i.d.
Er zit nooit meer dan een paar kilo tussen die fietsen, dus de Bülk had in dit geval fors meer rolweerstand of een flinke dynamo.
Ja, de (kleine) Snoek is flink efficiënter dan de Bülk; logisch ook, er is een behoorlijk verschil in frontaal oppervlak. Dat heb ik ook gemerkt toen ik met HT LifeStyle aan het laagvliegen was door de Biesbosch. Bij behoorlijk fris weer, een beetje tegenwind en 55-60 km/h (cabrio) trapte ik toen over 8 kilometer lang gemiddeld exact 300W, hij zat over hetzelfde traject als ik het me goed herinner rond de 240W. Maar bij 30 km/h merk je dat nog niet. Sterker nog: Ondanks dat ik groter en zwaarder ben was tijdens ons ritje duidelijk zichtbaar dat we bij lagere snelheden (tot 35 a 40 km/h) behoorlijk vergelijkbare vermogens trapten, in lijn met een klein verschil in rolweerstand. Maar ik pas echt niet in een Snoek en prima in Bülk - er zijn maar weinig velonauten nog fors groter dan ik, dus de Bülk is in dit geval veel meer de allemansvriend.
en hier is dat ritje
PS: Wat ook nog belangrijk is om voor jezelf te beslissen voor je een velomobiel kiest: Wil je vooral zonder of vooral met toerkap rijden? Ik heb 'm er een periode veel op gehad, maar merk dat ik toch gewoon liever buiten zit. De A9/M9 zijn als ik zo door de cijfers heen kijk behoorlijk efficiënt, maar worden nauwelijks efficiënter als je er een toerkap op legt. Bij een Bülk scheelt dat nog aanzienlijk als je echt hard rijdt, volgens mij zit de rest er tussenin.
Wat mij opvalt is dat het vermogensverschil bij 30 km/h al dik 30 watt is, terwijl beide fietsen bij dat tempo gigantisch efficiënt zijn.
Zie echter geen vermelding van flinke tegenwind o.i.d.
Er zit nooit meer dan een paar kilo tussen die fietsen, dus de Bülk had in dit geval fors meer rolweerstand of een flinke dynamo.
Ja, de (kleine) Snoek is flink efficiënter dan de Bülk; logisch ook, er is een behoorlijk verschil in frontaal oppervlak. Dat heb ik ook gemerkt toen ik met HT LifeStyle aan het laagvliegen was door de Biesbosch. Bij behoorlijk fris weer, een beetje tegenwind en 55-60 km/h (cabrio) trapte ik toen over 8 kilometer lang gemiddeld exact 300W, hij zat over hetzelfde traject als ik het me goed herinner rond de 240W. Maar bij 30 km/h merk je dat nog niet. Sterker nog: Ondanks dat ik groter en zwaarder ben was tijdens ons ritje duidelijk zichtbaar dat we bij lagere snelheden (tot 35 a 40 km/h) behoorlijk vergelijkbare vermogens trapten, in lijn met een klein verschil in rolweerstand. Maar ik pas echt niet in een Snoek en prima in Bülk - er zijn maar weinig velonauten nog fors groter dan ik, dus de Bülk is in dit geval veel meer de allemansvriend.
en hier is dat ritje
PS: Wat ook nog belangrijk is om voor jezelf te beslissen voor je een velomobiel kiest: Wil je vooral zonder of vooral met toerkap rijden? Ik heb 'm er een periode veel op gehad, maar merk dat ik toch gewoon liever buiten zit. De A9/M9 zijn als ik zo door de cijfers heen kijk behoorlijk efficiënt, maar worden nauwelijks efficiënter als je er een toerkap op legt. Bij een Bülk scheelt dat nog aanzienlijk als je echt hard rijdt, volgens mij zit de rest er tussenin.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.