Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Snelheid-vermogenstest Snoek en Bülk
#18
(06-May-2024, 08:09 PM)Jeroen S schreef: Aangezien ze al bij zo'n lage snelheid zover uit elkaar liggen zou het me niks verbazen als er een spoorinstellingsprobleem speelt.
Ik zat hier nog over na te denken. Ergens heb ik er wel moeite mee dat dit soort testen worden gedeeld als absolute waarheid, terwijl deze basis bij de testers niet op orde is. 
Buiten dat de focus misschien toch wel teveel op efficiency is komen te liggen - of je nou een Bülk, een Snoek L of een Tuna koopt, dat gaat bij ritten zoals ik hierboven deelde het verschil maken over een bereik van 54 tot 57 km/h ofzo. Als ik daar 2 kilometer per uur sneller of langzamer kruis, zou ik me daar in de praktijk echt druk over maken? Ik denk het niet.

(06-May-2024, 08:09 PM)Jeroen S schreef: Of dat die Bulk is ingesteld op een zwaar persoon, terwijl er nu een lichte instapt bijvoorbeeld. Deze resultaten bij zo'n lage snelheid, dat kan haast niet kloppen.
Maakt dat echt nog verschil? Volgens mij is de voorwielophanging van alle velomobielen tegenwoordig toch zo gedimensioneerd dat de sporing goed blijft over in ieder geval een heel ruim bereik? Ik zal de Bülk eens na (laten) meten als ik erin zit.

(06-May-2024, 08:09 PM)Jeroen S schreef: Zo'n Go pro is echt niet groot, maar schijnt er buitenop geplakt ook al een fors snelheidsverlies te geven bij hoge snelheden >50 km/h.
Als je het berekent is dat nog wel logisch. 
Het frontaal oppervlak van jouw Milan is 0.46 m2, oftewel 46 vlakjes van 10x10 cm (iets makkelijker voor te stellen).
De Cw is met de toerkap erop, vizier dicht, en smalle banden eronder echter maar 0.08.
0.08 x 46 = 3,68.
De luchtweerstand is dus gelijk aan een 3,68 keer een plaatje van 10x10cm dat je door verticaal door de lucht probeert te bewegen. Twee literpakken melk, dwars, ongeveer.
Een GoPro Max is ongeveer 7x7 cm, en er zit nog een standaard onder. Echt gestroomlijnd is ie niet; laten we gemakshalve even aannemen dat het ding 0,5x een vlakje van 10x10cm toevoegt aan het geheel, maar met een Cw van 1. 

Het totaal aantal vierkante vlakjes stijgt dan dus van 3,68 naar 4,18, dat is een stijging van ruim 13%. Die ga je dus wel voelen. De vorm van een safety module (eventueel met een klein bobbeltje in de vorm van een dashcam erin) is een stuk beter.

Bron data: mission-milan.de

(07-May-2024, 01:50 PM)Wim -de roetsende schreef: Is zoiets simpel te meten? Dus met 2 vermogensmeters?
In theorie wel; je meet het vermogen aan het begin (via de trappers) en aan het eind (via de wielnaaf). Je mist dan alleen het verlies in het achterwiel, bijvoorbeeld doordat het te slap is en dus vervormt onder het vermogen.

(07-May-2024, 02:29 PM)Hardloper schreef: Ik zag dat voor oa de Edge een data veld is voor zo’n windmeter. Die men voor zeilen gebruikt. Op die manier kun je natuurlijk wel iets zeggen van de wind condities tijdens rijden.
Klopt, maar dat is op basis van data die via je de GPS-locatie van je mobiele telefoon van diverse providers betrokken wordt. In hoeverre dat echt exact overeenkomt met de weg waar je rijdt durf ik niet te zeggen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , Tijanus


Berichten in dit topic
Snelheid-vermogenstest Snoek en Bülk - door Atrike - 06-May-2024, 01:35 PM
RE: Snelheid-vermogenstest Snoek en Bülk - door Roepers - 06-May-2024, 04:05 PM
RE: Snelheid-vermogenstest Snoek en Bülk - door Hoekie - 06-May-2024, 04:20 PM
RE: Snelheid-vermogenstest Snoek en Bülk - door Hoekie - 06-May-2024, 06:48 PM
RE: Snelheid-vermogenstest Snoek en Bülk - door 365cycle - 07-May-2024, 02:35 PM
RE: Snelheid-vermogenstest Snoek en Bülk - door twilwel - 07-May-2024, 02:40 PM
RE: Snelheid-vermogenstest Snoek en Bülk - door Merijn - 07-May-2024, 09:58 PM
RE: Snelheid-vermogenstest Snoek en Bülk - door Merijn - 08-May-2024, 10:39 PM
RE: Snelheid-vermogenstest Snoek en Bülk - door Hoekie - 09-May-2024, 12:59 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Aero backpack for ro...365cycle — 01:34 AM
Ervaringen met de Tuna
Gefeliciteerd met je...Veloquest — 12:54 AM
Mijn nieuwe Performer Highracer
Dat is een toffe kle...denman1710 — 11:58 PM
Ervaringen met de Tuna
Hoeveel minder ver...365cycle — 11:25 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Een Optima Orca is e...Lopopodium — 10:59 PM
Ervaringen met de Tuna
Hoeveel minder vermo...Hardloper — 10:23 PM
schema conditie opbouwen
Zou het niet beter...365cycle — 10:15 PM
schema conditie opbouwen
Als je het werk zo k...Willeke_IGKT — 10:10 PM
Ervaringen met GPS sporthorloges?
Je kan waarschijnlij...365cycle — 10:08 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Mooi Wit is Niet L...Hoekie — 09:55 PM
Ervaringen met de Tuna
Nou zie je weer hoe ...PieterTrapt — 09:53 PM
Optima orca goede beginnersfiets?
Van ligfietsen ken i...bucovaina — 09:52 PM
Bandenkeuze QuestXS
Kan goed zijn dat A ...365cycle — 09:42 PM
Verschil tussen minerale remvloeistof e...
DOT 3, 4 en 5.1 remv...melle z — 09:31 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik b...Wim -de roetsende — 09:30 PM
Bandenkeuze QuestXS
Voor was ik voorne...ZoefZoef — 09:28 PM
Ervaringen met de Tuna
Ik vind die van Ymte...365cycle — 09:10 PM