09-May-2024, 10:42 AM
(08-May-2024, 01:52 PM)Wim -de roetsende schreef:(08-May-2024, 09:17 AM)Hardloper schreef: Nette / brave, niks op aan te merken.
Jawel hoor.
En omdat je er zelf over begint:
Een net gewicht kan wel --> Het nette gewicht kan ook, maar het net gewicht kan dus niet.
Zonder lidwoord is het: net gewicht
Een gezond gewicht kan wel --> Het gezonde gewicht kan ook, maar het gezond gewicht kan dus niet.
Zonder lidwoord is het: gezond gewicht
Een nep bloem --> De neppe bloem kan dus niet.
Daarentegen kan de echte bloem wel en een echt bloem weer niet
Taal is zo leuk
Het gezond verstand van mij zegt dat er iets niet klopt.
Het concept 'Nederlands' is nergens gedefiniëerd, en bestaat voor mij dus als zodanig niet. Er zijn groeperingen die claimen bepaalde bestanddelen te kunnen definiëren met bijvoorbeeld het groene boekje. Maar dan komt daar weer weerstand tegen en zijn er groepen die het witte boekje gaan gebruiken. En ANS is heel prettig, maar voor zover ik weet is het ook niet zo dat het gepresenteerd wordt als "officiëel de enige correcte manier om naar het Nederlands te kijken". En het begrip dat de Nederlandse taal zich continu ontwikkeld geeft dus al aan dat er geen consensus is over goed en fout.
Lang leve de wiskunde en de programmeertalen. Dat is wat ik noem goed gedefiniëerd... Alhoewel daar is ook nog veel over te zeggen.