10-May-2024, 12:03 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-May-2024, 12:04 PM door datakneder.)
(10-May-2024, 11:31 AM)Hardloper schreef: Volgens mij is er maar 1 manier om redelijk uit te zoeken wie de efficiëntste Velomobiel is. Monteer een gelijke motor + accu + tandwielen. Meet de spanning voor en na een traject. En geef de motoren gelijk vermogen met dezelfde versnelling. Kijk wie het verste komt met een bepaald hoeveelheid energie zonder bij te trappen. Op een andere manier is er geen eerlijk vergelijk mogelijk denk ik.
Ja dat is een mooie aanzet tot een wetenschappelijk vergelijk. Maar wat zegt dit dan? Dat een bepaalde velomobiel (en let wel die velomobiel, niet zozeer dat model omdat er nog veel handwerk bij komt kijken zodat er binnen het model ook nog wel verschillen zijn) sneller op dat traject is dan een andere velomobiel. Dan kan het natuurlijk zo zijn dat als je het traject verandert de uitkomst dus ook anders is.
Maar wat heb je aan die uitkomst? Het zegt werkelijk niets over het gebruik in de praktijk. Daar heb je te maken met andere trajecten, wind, temperatuur etc.
Ik vind het goed dat er soms testen gedaan worden. En ook nog wel dat in de meeste testen die je zou kunnen bedenken de Snoek er beter uitkomt dan de Quest. Ook fijn dat er altijd mensen zijn die kritiek op die testen hebben. En iedereen moet er zelf maar van maken wat ze meenemen. Maar een wetenschappelijk eerlijke test is mijns inziens met alle mogelijke variabelen niet mogelijk, of nietszeggend (omdat het te precies wordt).