10-May-2024, 11:16 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-May-2024, 11:21 PM door Bob Hagendijk.)
Voor zover te beoordelen van de fotos lijkt je grote voorblad erg puntig. De gaten waar de kettingasjes in vallen zijn dan uitgesleten. Daardoor kan de ketting er snel overheen springen en daardoor doortrappen. Je kan proberen meer op het middenblad te rijden (als die er beter uit ziet) en meer te schakelen met je cassette. Tandwielen voor kunnen normaal per stuk vervangen worden dus je hoeft niet alles te doen. Cassette ziet er goed uit afgezien van de viezigheid. Ketting slijtage kan ik op basis van een foto niet beoordelen. Als je ketting zo vies is kan je ook kijken of je ketting nog wel soepel is, dus alle schakels lekker vrij bewegen. Als die wat vast gaan zitten, zeker in combinatie met versleten tandwielen, gaat dat ook problemen geven. Ik had ooit het probleem dat ik iedere (ik geloof) 12 omwentelingen doortrapte. Bleek 1 pinnetje van de ketting niet goed te zitten waardoor die schakel niet soepel bewoog. Opgelost, daarna het probleem niet meer gehad.
Als je probleem is dat je ketting buiten je tandwielen komt zou ik het meer zoeken in de afstelling van je derailleur dan slijtage van ketting/tandwielen.
Dit advies komt van iemand die op gevoel zijn fietsen repareert, zonder opleiding, behalve YouTube en een Parktool boek. Het blijkt dat mijn eerste gedachte niet altijd klopt, maar soms wel.
Als je probleem is dat je ketting buiten je tandwielen komt zou ik het meer zoeken in de afstelling van je derailleur dan slijtage van ketting/tandwielen.
Dit advies komt van iemand die op gevoel zijn fietsen repareert, zonder opleiding, behalve YouTube en een Parktool boek. Het blijkt dat mijn eerste gedachte niet altijd klopt, maar soms wel.