20-May-2024, 09:39 AM
(19-May-2024, 11:48 PM)365cycle schreef: Overigens wordt het nameten zelden gedaan. Ik weet alleen niet hoe de gevolgen zijn als je een aanrijding hebt.
Dit lijkt mij het belangrijkste punt. Oom agent is al lang blij dat je licht op je fiets hebt. Dat een Quest volgens de wet twee koplampen moet hebben zal hem worst zijn (voorbeeld). Als het al komt tot een staandehouding, dan zal in het gesprek blijken dat je een bewuste keuze maakt voor de rijbaan en als je niet onverantwoord gedrag vertoont zal dat voor de meeste agenten voldoende zijn. Ik vraag het meestal hier in Duitsland als ik een agent tegenkom en steevast zeggen ze, na het gesprek, kies vooral de plek waar jij je het veiligst voelt.
Als ik de juridische uitspraken in Duitsland lees valt het mij op dat veel van die uitspraken geen zwart-wit antwoord zijn maar dat er vaak percentages van schuld gegeven worden. Dus niet: jij zit op de rijbaan, dat mag niet, dus jij bent schuldig."
Maar als het op verzekeringswerk aankomt, denk ik dat je meer problemen gaat ondervinden.