21-May-2024, 12:50 PM
(21-May-2024, 11:42 AM)bucovaina schreef: Ik dacht dat fietsers (en dus ook VMs?) in België in zone 50km/h of minder niet op de rijbaan mochten als er een fietspad is (én het bereidbaar is). Lees ik net op politie.be. Rijd je op de rijbaan omdat jouw fietspad "onbereidbaar" is? Of is er nog een andere wettelijke reden waardoor ik alsnog op de rijbaan mag met een VM?
Ik hoor het graag want het zou enorm meegenomen zijn als het wettelijk mag zoals met een SP.
Wel fijn te weten dat vergelijkbare gemiddelde snelheden haalbaar zijn.
Bij meer dan 50 km/h mag het inderdaad officieel niet. Dat is jammer genoeg enkele jaren geleden veranderd (het mocht vroeger overal, daarna tijdelijk nergens, nu redelijk vergelijkbaar met SP) In de praktijk rijd ik toch tussen de auto's bij 70 km/h als ik merk dat het veiliger is (dat leer je met ervaring wel inschatten, hangt af van aantal kruisingen, drukte op rijbaan én fietspad en hoe snel auto's er effectief rijden) en dit het andere verkeer niet nodeloos ophoudt (zoals sommige tractoren of bussen doen). Ik heb nog een aantal stukken waar het fietspad zonder hoogteverschil tegen de rijbaan ligt, dus daar kan ik gemakkelijk switchen als het fietspad oncomfortabel of vuil, maar niet onberijdbaar is om auto's door te laten.
Als ik op een weg waar 70 mag rijd, dan zit ik meestal zelf ook al minimaal aan 45 km/h en soms gaat dat in goede omstandigheden naar 55 km/h (60 op de teller van een auto) over een langere afstand. In de praktijk levert dat geen probleem op. Omdat zowel het uiterlijk als onder die omstandigheden de snelheid op die van een auto lijken is het veiliger om je ook als een auto te gedragen. Ik heb op die manier al verscheidene ongevallen en noodstops weten te vermijden.
Bijkomend voordeel van een QV: die heeft 4 wielen en wordt daardoor al sneller als een autootje beschouwd, ik merk het verschil in reacties tegenover mijn vroegere VM met 3 wielen.
Om het kort te samen te vatten: houd rekening met wat wettelijk mag, maar kijk soms ook of de regels volgen wel veilig is, soms is een overtreding van de letter van de wet veiliger. We rijden nu eenmaal met een speciaal voertuig waar de wetgever geen praktijkervaring mee heeft. Is dat duidelijk het geval, durf het dan te doen op een verantwoorde manier, want het doel van de wet is veiligheid en duidelijkheid (in die volgorde). Met de nodige gefundeerde argumentatie gaat een rechter daarin mee als er ooit toch iets zou gebeuren (daar herinner ik me een krantenartikel over, al kan ik daar helaas niet meteen een bron meer voor vinden want het is al de nodige jaren geleden).