31-Jul-2018, 10:14 AM
(31-Jul-2018, 09:38 AM)Hoekie schreef: Jammer voor de Quest, maar goed dat je er zelf goed vanaf gekomen bent.
Heb je/kunnen wij er nog iets van kunnen leren of was het gewoon het voordeel dat je in een dichte fiets zat?
Het zal toch een behoorlijke klap geweest zijn dat de Quest total loss verklaard is.
Volgens mij kun je er niets van leren: Ik had voorrang, het asfalt was rood, de voorrang stond aangegeven met een bord en haaientanden, er was vrij zicht (zelfs iets beter dan haaks).
Wat je ervan misschien kunt leren: Het is normaal dat je wat beduusd bent na zo'n klap. Voor de verzekering is het prettig dat de automobilist gestopt is, maar als hij was doorgereden had ik waarschijnlijk niet de directheid gehad om een foto van zijn auto proberen te nemen.
En inderdaad heeft de Quest het voordeel dat je het asfalt bijna niet raakt (Alleen asfaltexceem aan mijn hand waarmee ik mijn hoofd beschermd heb), dat het omhulsel een soort kooiconstructie heeft die deze impact opvangt en dat de smurfenmuts je hoofd goed beschermd.
Defensief rijden (vertragen bij een kruising) zou hier raar en zelfs gevaarlijk zijn voor achterop komend fietsverkeer.
Wat je ervan misschien kunt leren, is dat een ontvlechting van auto en fietsverkeer meer veiligheid voor de fietser geeft omdat sturen op verkeersregels en moraliteit gevaar voor de fietser (de zwakkere verkeersdeelnemer) herbergt.
Niels, illustratief, van der Wal