03-Aug-2018, 08:34 PM
Leuk om te lezen over de ervaringen van anderen met roeifietsen. Zelf rij ik al sinds 2002 op een Thijs 240 met CVT aandrijving. Daarnaast heb ik een raptobike lowracer en een hurricane. Vorige week heb ik een vergelijking van de fietsen gedaan door middel van een hartslag meter en een uitrolproef. Bij een snelheid van 30 km/uur zag dit er als volgt uit:
hurricane schwalbe marathon race 5 bar: 133 hartslagen per minuut
raptobike met schwalbe stelvio voor en achter (8 bar): 128 hartslagen per minuut
Thijs 240 met schwalbe ultremo zx voor en achter continental gp4000II (8bar): 124 hartslagen per minuut
Bij het uitrollen kwam de hurricane het minst ver. De raptobike kwam 25% verder dan de hurricane en de Thijs 240 kwam weer 15% verder dan de raptobike.
Zelf was ik verrast dat de raptobike niet de efficiëntste was. Voor een betrouwbaarder resultaat moet ik de proef nog eens een paar keer herhalen.
Wanneer ik mijn trainingsrondje van 40 km fiets dan liggen kruissnelheden van de rapto en thijs dicht bij elkaar. Deze kruissnelheid ligt in de zomer tussen de 30 en 35 km/u bij een hartslag die tussen de 120 en 145 hartslagen per minuut ligt.
Daarnaast merk ik ook dat deze kruissnelheden met de thijs 240 makkelijker te rijden zijn dan met de raptobike. Bij de ligfiets moet je het vermogen uit een paar beenspieren persen terwijl bij de roeier het hele lichaam op halve kracht ingezet wordt om dit vermogen te genereren. Bij beide fietsen zijn het hart en de longen de bottleneck die de maximale snelheid over langere afstand bepaald.
Op de ligfiets krijg ik soms last van slapende voeten en pijnlijke knieën terwijl ik daar op de roeier (zelfde schoenen) nooit last van heb. Bij de roeier moet je wel eerst eelt op je handen kweken voordat je lange afstanden kunt rijden. De rapto vind ik wel weer wat directer sturen dan de Thijs wat natuurlijk met de schuine stand van de vork te maken heeft.
Wat betreft de CVT heb ik de volgende ervaring. In het begin was het kabel klemsysteem een probleem. Deze ging soms muurvast zitten. Later is dit gratis vervangen door een nieuw type klemsysteem met naald lagers. Dit werkt goed. Wanneer de staalkabel versleten raakt voel je kort na het schakelen dat het systeem wat slipt. Ik heb nu 30000 km met dit systeem gereden. Ik rij nog steeds met de originele aluminium sneck die nog steeds niet versleten is. In die tijd heb ik ongeveer 5 rvs kabels versleten. Het systeem heeft geen last van vuil en zand. Dit valt er gewoon weer af. De staalkabels gaan bij mij 6000 km mee.
Groet,
Erwin
hurricane schwalbe marathon race 5 bar: 133 hartslagen per minuut
raptobike met schwalbe stelvio voor en achter (8 bar): 128 hartslagen per minuut
Thijs 240 met schwalbe ultremo zx voor en achter continental gp4000II (8bar): 124 hartslagen per minuut
Bij het uitrollen kwam de hurricane het minst ver. De raptobike kwam 25% verder dan de hurricane en de Thijs 240 kwam weer 15% verder dan de raptobike.
Zelf was ik verrast dat de raptobike niet de efficiëntste was. Voor een betrouwbaarder resultaat moet ik de proef nog eens een paar keer herhalen.
Wanneer ik mijn trainingsrondje van 40 km fiets dan liggen kruissnelheden van de rapto en thijs dicht bij elkaar. Deze kruissnelheid ligt in de zomer tussen de 30 en 35 km/u bij een hartslag die tussen de 120 en 145 hartslagen per minuut ligt.
Daarnaast merk ik ook dat deze kruissnelheden met de thijs 240 makkelijker te rijden zijn dan met de raptobike. Bij de ligfiets moet je het vermogen uit een paar beenspieren persen terwijl bij de roeier het hele lichaam op halve kracht ingezet wordt om dit vermogen te genereren. Bij beide fietsen zijn het hart en de longen de bottleneck die de maximale snelheid over langere afstand bepaald.
Op de ligfiets krijg ik soms last van slapende voeten en pijnlijke knieën terwijl ik daar op de roeier (zelfde schoenen) nooit last van heb. Bij de roeier moet je wel eerst eelt op je handen kweken voordat je lange afstanden kunt rijden. De rapto vind ik wel weer wat directer sturen dan de Thijs wat natuurlijk met de schuine stand van de vork te maken heeft.
Wat betreft de CVT heb ik de volgende ervaring. In het begin was het kabel klemsysteem een probleem. Deze ging soms muurvast zitten. Later is dit gratis vervangen door een nieuw type klemsysteem met naald lagers. Dit werkt goed. Wanneer de staalkabel versleten raakt voel je kort na het schakelen dat het systeem wat slipt. Ik heb nu 30000 km met dit systeem gereden. Ik rij nog steeds met de originele aluminium sneck die nog steeds niet versleten is. In die tijd heb ik ongeveer 5 rvs kabels versleten. Het systeem heeft geen last van vuil en zand. Dit valt er gewoon weer af. De staalkabels gaan bij mij 6000 km mee.
Groet,
Erwin
Erwin
Bezit een DF XL, Thijs 240, Raptobike lowracer en een Hurricane
Bezit een DF XL, Thijs 240, Raptobike lowracer en een Hurricane