27-May-2024, 05:05 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-May-2024, 05:20 PM door 365cycle.)
(27-May-2024, 04:38 PM)Niels van der Wal schreef: Je mantra klopt niet. Zichtbaarheid wordt vooral bepaald door het krachtverschil van de verkeersdeelnemers.100% eens met bovenstaande hoor. Mijn mantra is alleen toepasbaar vanuit het perspectief "fietser", maar gezien ik dat het meeste doe vergeet ik soms gemakshalve dat je ook ín zo'n auto kan gaan zitten
Een zwakkere verkeersdeelnemer ziet bijna altijd de sterkere verkeersdeelnemer; dit omdat hij kwetsbaarder is.
Een sterkere verkeersdeelnemer ziet vaker de zwakkere verkeersdeelnemer niet; dit omdat de zwakkere verkeersdeelnemer ongevaarlijk is. (De wetenschappelijke theorie hierachter heet cognitieve dissonantie; een automobilist moet heel veel visuele indrukken verwerken en filtert hierdoor op gevaar.)
(27-May-2024, 04:38 PM)Niels van der Wal schreef: Hoogte speelt wel een rol, omdat je niet in het aandachtsveld van een automobilist fietst (of wegvalt achter geparkeerde auto's)Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Een automobilist ziet kinderen volgens mij niet vaker "over het hoofd" dan mijn velomobiel (wanneer ik langzaam rijd, bijvoorbeeld op die zeldzame momenten dat ik rustig doortokkel om handsfree te kunnen bellen met een headset die >15 km/h al moeite krijgt met het wegfilteren van de wind).
Ook wanneer ik op de weg rijd word ik eigenlijk nooit over het hoofd gezien. Als ze me missen is dat eigenlijk altijd de combinatie redelijk tempo + bromfietspad, óók wanneer ik parallel aan hun rijd en we samen op een rotonde uitkomen. Ze hebben dan dus al tientallen seconden lang een geel-witte vlek in hun ooghoek.
Het is vooral geen rekening houden met snellere voertuigen want "fietspad", ook wanneer het eigenlijk een bromfietspad is. Vanochtend zag ik het toevallig bijna mis gaan met een snorfietser voor me (die niet te hard reed - ik liep in met de vouwfiets). De snorfietsert zag het gelukkig ook.
(27-May-2024, 04:38 PM)Niels van der Wal schreef: Snelheid speelt ook een rol, omdat je bij hoge snelheid niet past in het verwachtingspatroon van een automobilist....er wordt dus onvoldoende gestuurd op het juiste verwachtingspatroon. Brommers ook op bromfietspaden in de bebouwde kom 45-50 km/h; dat is sneller dan ik daar doe als ik zijstraten heb. Ze zouden maximaal 30 moeten rijden, maar er is totaal geen handhaving op. Maakt ook weinig uit: Zelfs 30 km/h zie je echt niet op tijd vanuit je ooghoeken. Toch zie je 80% van de automobilisten niet actief kijken naar het fietspad, terwijl je als je uit een inrit of zijstraat komt vanuit je auto vaak helemaal niet kan beoordelen of het een fiets- of bromfietspad is. En dáár is dan weer zowel geen technische innovatie voor, en er wordt evenmin op gehandhaafd. Misschien komt het nog, nu er ook in het land van Stellantis steeds meer gescheiden fietspaden zijn.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.