05-Jun-2024, 09:36 AM
In dit geval gaat het denk ik wel om een velomobiel, waar de extra massa ook meetelt. Daarbij vind ik dat Walter een punt wel onderbelicht laat: als jij samen met iemand op een koersfiets 30 km/u over vlak rijdt, verstookt de velonaut 80 W en de bukfietser 200 W. Gaat het dan 5% omhoog en de bukfietser blijft 200 W trappen, dan zakt het tempo naar 15 km/u en dan heeft de velonaut opeens 250 W nodig om bij te blijven.
Walter's argumenten klinken aannemelijk dat dat liggend makkelijker te leveren is dan bukkend maar je rijdt voor je gevoel wel opeens tegen een muur op waar je drie keer zoveel vermogen moet leveren om die ander bij te houden.
(Getallen afgerond van Kreuzotter)
Walter's argumenten klinken aannemelijk dat dat liggend makkelijker te leveren is dan bukkend maar je rijdt voor je gevoel wel opeens tegen een muur op waar je drie keer zoveel vermogen moet leveren om die ander bij te houden.
(Getallen afgerond van Kreuzotter)
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course