11-Jun-2024, 05:04 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Jun-2024, 06:14 PM door PieterTrapt.)
Even wat feiten: (bron: https://www.veiligheid.nl/sites/default/...vallen.pdf)
- de meeste ongevallen (70%!) zijn 'enkelvoudig', daar is geen andere fiets/auto/scooter enz bij betrokken. Dus spontaan onderuit gaan, of tegen een object aanfietsen.
- en juist in DEZE categorie ("spontane valpartijen") is een enorme stijging geweest, vooral onder 55+ fietsers.
- vooral vrouwelijke 55+ers vallen vaak.
- slechts bij 9% van de fietsongevallen was een auto betrokken
Hier trouwens een leuk artikel uit 2014, dus 10 jaar oud. Toen al steeg het aantal ongevallen, en ook toen al waren dat vooral éénzijdige ongevalen. https://www.fietsersbond.nl/nieuws/onder...nsen-over/
De Fietsersbond ziet de volgende oorzaken:
- groeiende bevolking: drukkere fietspaden => meer valpartijen)
- vergrijzing: ouderen hebben slechtere motoriek én komen bij dezelfde val eerder in het ziekenhuis, omdat ze eerder dingen breken
- slecht onderhoud van wegen, slecht ontworpen fietspaden
- alcoholgebruik! Bij 20% van de ongevallen was alcohol gedronken
Ook een aardig uit citaat https://zaanstreek.fietsersbond.nl/de-di...etshelmen/ :
De oplossing lijkt me duidelijk:
- verbeter de fietspaden, haal obstakels weg (die kut-paaltjes!!! weg er mee!!), zorg voor goede verlichting, haal rare bochten weg, laat een fietspad ontwerpen door fietsers
- voer een campagne gericht op 55-plus fietsers/dames. Iets als "Beppie, de ondersteuning hoeft niet per sé op standje TURBO!" :-)
Wat betekent dit voor mijzelf?
- op een racefiets of MTB: WEL een helm.
- op de fixie (woon-werk): GEEN helm (hoewel dat zinvol zou zijn)
- op de vouwfiets naar de supermarkt? GEEN helm! (en is ook niet zinvol)
- op de ligfiets: GEEN helm. Op een lowracer wordt een val al snel een schuiver. Dan zijn handschoenen en elleboogbeschermers veel nuttiger dan een valhelm. Handschoenen draag ik al, elleboogbeschermers ga ik kopen
===============
PS, voor de fijnproevers: bij dit soort studies spelen soms verschillende definities (ongevallen/ ongeval met letsel/ dodelijke ongevallen/ enz.), verschillende manieren van registeren (gegevens van de politie, of van ziekenhuizen, of zelf gerapporteerd) en allerlei selectie-effecten: alleen de meest ernstige ongevallen worden geregistreerd, want alleen dan kom je in het ziekenhuis of op het politiebureau. (Eénzijdige) ongevallen zonder veel schade of letsel worden nergens geregistreerd.
- de meeste ongevallen (70%!) zijn 'enkelvoudig', daar is geen andere fiets/auto/scooter enz bij betrokken. Dus spontaan onderuit gaan, of tegen een object aanfietsen.
- en juist in DEZE categorie ("spontane valpartijen") is een enorme stijging geweest, vooral onder 55+ fietsers.
- vooral vrouwelijke 55+ers vallen vaak.
- slechts bij 9% van de fietsongevallen was een auto betrokken
Hier trouwens een leuk artikel uit 2014, dus 10 jaar oud. Toen al steeg het aantal ongevallen, en ook toen al waren dat vooral éénzijdige ongevalen. https://www.fietsersbond.nl/nieuws/onder...nsen-over/
De Fietsersbond ziet de volgende oorzaken:
- groeiende bevolking: drukkere fietspaden => meer valpartijen)
- vergrijzing: ouderen hebben slechtere motoriek én komen bij dezelfde val eerder in het ziekenhuis, omdat ze eerder dingen breken
- slecht onderhoud van wegen, slecht ontworpen fietspaden
- alcoholgebruik! Bij 20% van de ongevallen was alcohol gedronken
Citaat:Fietsersbond: Overbodige paaltjes opruimen is de eenvoudigste maatregel om het aantal fietsongelukken te verminderen. Er staan namelijk nogal wat overbodige paaltjes. Amsterdam inventariseerde vorig jaar alle paaltjes. Veertig procent van de paaltjes op bijna 2.500 locaties kon weg. In andere gemeenten is dat ook zo. Het Fietsberaad, een kennisinstituut voor fietsbeleid, wil noodzakelijke paaltjes (bijvoorbeeld om sluipverkeer van auto’s tegen te gaan) veiliger maken. Zo wordt er geëxperimenteerd met meebuigende paaltjes en ribbelmarkering, zodat je aan je trillende stuur voelt dat er een paaltje aankomt.
Ook een aardig uit citaat https://zaanstreek.fietsersbond.nl/de-di...etshelmen/ :
Citaat:En wat maakt verkeer nu echt veiliger? - Landen met een hoog helmgebruik hebben een veel hogere ongevallenratio dan Nederland. Logisch.....die hebben meestal geen aparte fietsinfrastructuur....Dat werkt namelijk wel.(bekijk vooral in de bron even het plaatje! )
De oplossing lijkt me duidelijk:
- verbeter de fietspaden, haal obstakels weg (die kut-paaltjes!!! weg er mee!!), zorg voor goede verlichting, haal rare bochten weg, laat een fietspad ontwerpen door fietsers
- voer een campagne gericht op 55-plus fietsers/dames. Iets als "Beppie, de ondersteuning hoeft niet per sé op standje TURBO!" :-)
Wat betekent dit voor mijzelf?
- op een racefiets of MTB: WEL een helm.
- op de fixie (woon-werk): GEEN helm (hoewel dat zinvol zou zijn)
- op de vouwfiets naar de supermarkt? GEEN helm! (en is ook niet zinvol)
- op de ligfiets: GEEN helm. Op een lowracer wordt een val al snel een schuiver. Dan zijn handschoenen en elleboogbeschermers veel nuttiger dan een valhelm. Handschoenen draag ik al, elleboogbeschermers ga ik kopen
===============
PS, voor de fijnproevers: bij dit soort studies spelen soms verschillende definities (ongevallen/ ongeval met letsel/ dodelijke ongevallen/ enz.), verschillende manieren van registeren (gegevens van de politie, of van ziekenhuizen, of zelf gerapporteerd) en allerlei selectie-effecten: alleen de meest ernstige ongevallen worden geregistreerd, want alleen dan kom je in het ziekenhuis of op het politiebureau. (Eénzijdige) ongevallen zonder veel schade of letsel worden nergens geregistreerd.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead