(13-Jun-2024, 09:05 PM)Merijn schreef: Als je een drie-standen schakelaar neemt heb je meteen de hoofdschakelaar. Links is accu 1, midden is uit ( geen accu aangesloten) en rechts is accu 2 bijvoorbeeld.
Met voltmeters moet je een beetje uitkijken, de meeste moeten echt achter de hoofdschakelaar anders trekken ze langzaam je accu leeg. En niet iedere voltmeter kan zijn eigen voedingspanning betrouwbaar meten. Dat is vaak op te lossen met een spanningsdeler (twee weerstanden) waarmee je de te meten spanning door 10 deelt. De plaats van de komma kan je vaak vrij instellen, dan geeft ie de afgedeelde gemeten spanning (bv 1.23 volt) wel weer als 12.3 volt.
Precies, dat is wat ik voor ogen had met die drie-standenschakelaar. Meteen een hoofdschakelaar is ook een fijn idee, zat er niet in namelijk....
De voltmeter komt meteen na de hoofdschakelaar, voor de rest van het circuit. Dan trekt ie dus niets als de hoofdschakelaar uit staat. Zo heb ik het in m'n huidige Quest ook aangesloten.
(13-Jun-2024, 09:18 PM)Gideonaut schreef: Als je accus moeilijk bereikbaar zijn is het dan niet makkelijker om er lange kabeltjes aan te monteren? Dan hoef je niet uit te stappen als er eentje op is, je trekt het kabeltje eruit en stopt de andere kabel er in? Dan hoef je verder ook niets aan het huidige systeem te veranderen en zo blijven de points of failure ook minimaal?
Ik verander sowieso zo min mogelijk aan het huidige systeem, maar er zit nu dus geen hoofdschakelaar in die ik wel wil. En als ik dat kan combineren tot een accu keuzeschakelaar vind ik dat wel erg charmant Na die schakelaar en de voltmeter gaat alles gewoon op de originele plusdraad die er lag vanaf het oude 6v accuutje.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt