20-Jun-2024, 11:49 PM
Ik kan het niet verklaren. Ik had ook al eens een dergelijk mysterie met de knipperlichten toen ik een alarminstelling probeerde te maken, dus met beide kanten tegelijk. Doordat er ergens een gedeelde Wago koppeling zat kon de stroom met een omweggetje ook naar de andere kant, via die omweg.
Waarschijnlijk zit er ergens dus een linkje waar de stroom de verkeerde afslag neemt. Of een koppeling die je even niet in de gaten hebt. Ik vermoed dat het probleem ergens in het dashboard kastje met alle schakelaars zit. Als je de boel niet vastgesoldeerd hebt, zou ik die dagrijlampjes even loskoppelen van hun huidige schakelaar en eens kijken wat er gebeurd als je ze met een andere plus draad aanzet. En goed onderzoeken waar de plus van je schakelaar voor de dagrij lampjes vandaan komt. Mogelijk zit daar ergens een combinatie of doorlus van twee schakelaars die iets delen.
Vaak krijgt het remlicht rechtstreeks stroom van een plus, ergens moet daarvan ook een begin in het dashboardkastje zitten. Probeer die eens te vinden, en dan te volgen. Anders de kabel die vanaf het stuur komt voor het remlicht.
Het zou ook nog wel eens in de min kunnen zitten, omdat die dagrijlampjes samen met de bruine draad van de achterledjes geschakeld worden. Het remlicht maakt gebruik van dezelfde min als die achterledjes. Probeer eens of het ook optreed als je die achterledjes even loskoppelt.
Heel goed snap ik het ook allemaal niet. Ik probeer vaak met een soort van trial and error tactiek uit te vinden waar het zit. Ongeveer zoals hierboven beschreven. Dat kan helpen om te vinden in welke schakelaar of combinatie van lampjes /schakelaars het zit.
Ergens neemt de plus stroom van je remlicht de verkeerde afslag, vindt die zijn weg naar de schakelaar van de dagrijverlichting, maar dan alleen de voor lampjes, niet de achterste?
Doen je achterste ledjes het wel?
Waarschijnlijk zit er ergens dus een linkje waar de stroom de verkeerde afslag neemt. Of een koppeling die je even niet in de gaten hebt. Ik vermoed dat het probleem ergens in het dashboard kastje met alle schakelaars zit. Als je de boel niet vastgesoldeerd hebt, zou ik die dagrijlampjes even loskoppelen van hun huidige schakelaar en eens kijken wat er gebeurd als je ze met een andere plus draad aanzet. En goed onderzoeken waar de plus van je schakelaar voor de dagrij lampjes vandaan komt. Mogelijk zit daar ergens een combinatie of doorlus van twee schakelaars die iets delen.
Vaak krijgt het remlicht rechtstreeks stroom van een plus, ergens moet daarvan ook een begin in het dashboardkastje zitten. Probeer die eens te vinden, en dan te volgen. Anders de kabel die vanaf het stuur komt voor het remlicht.
Het zou ook nog wel eens in de min kunnen zitten, omdat die dagrijlampjes samen met de bruine draad van de achterledjes geschakeld worden. Het remlicht maakt gebruik van dezelfde min als die achterledjes. Probeer eens of het ook optreed als je die achterledjes even loskoppelt.
Heel goed snap ik het ook allemaal niet. Ik probeer vaak met een soort van trial and error tactiek uit te vinden waar het zit. Ongeveer zoals hierboven beschreven. Dat kan helpen om te vinden in welke schakelaar of combinatie van lampjes /schakelaars het zit.
Ergens neemt de plus stroom van je remlicht de verkeerde afslag, vindt die zijn weg naar de schakelaar van de dagrijverlichting, maar dan alleen de voor lampjes, niet de achterste?
Doen je achterste ledjes het wel?