27-Jun-2024, 08:02 AM
De mallen die gebruikt worden slijten ook door gebruik. Niet heel veel, maar wel een beetje. Na een x aantal keer gebruik wordt de kwaliteit duidelijk minder, te laag. Je moet dan een nieuwe mal malen. Dat is wel te doen, maar het kost veel uren, en veel materiaal omdat zo'n mal heel erg veel dikker is als een velomobiel. Je wil immers niet dat een mal vervormt als er een nieuwe velomobiel in gelamineerd wordt. Denk daarbij aan een centimeter wanddikte, in die richting. Dat maakt een mal kostbaar, het is een investering, die je moet afschrijven (door berekenen) met iedere keer gebruik. Als je er vele per jaar maakt, verdient Velomobile World die investering in een paar jaar weer terug. totdat je weer een nieuwe mal moet maken.
Bij hele kleine productieaantallen moet of het afschrijvingsbedrag erg hoog worden, of je gaat er heel erg veel jaren over doen.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze zoveel van elkaar verschillen dat het ene type heel erg veel moeilijker te maken is als een andere. Daarvoor lijken de velomobielen te veel op elkaar qua constructie. Maar zo goed ken ik de details niet, dat ik het zeker weet. Het lijkt me wel waarschijnlijk dat er subtiele verschillen in de layup van het laminaat zitten. Moesten hier nu drie of vier laagjes, keperweefsel of unidirectioneel?
Ik snap het dus ook wel.
Bij hele kleine productieaantallen moet of het afschrijvingsbedrag erg hoog worden, of je gaat er heel erg veel jaren over doen.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze zoveel van elkaar verschillen dat het ene type heel erg veel moeilijker te maken is als een andere. Daarvoor lijken de velomobielen te veel op elkaar qua constructie. Maar zo goed ken ik de details niet, dat ik het zeker weet. Het lijkt me wel waarschijnlijk dat er subtiele verschillen in de layup van het laminaat zitten. Moesten hier nu drie of vier laagjes, keperweefsel of unidirectioneel?
Ik snap het dus ook wel.