27-Jun-2024, 08:40 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Jun-2024, 09:03 AM door Jeroen S.)
Ik denk niet dat er snel een velomobiel met open wielkasten van Velomobiel.nl gaat komen. Van de Quest zijn er een paar met open wielkasten, allemaal uit het heel prille stadium. Daarna niet meer. Ooit maakten ze een korte compacte velomobiel, de Mango. Daar hebben ze ook al vlot afstand van genomen. De Strada was volgens mij ook geen enorm verkoop succes, en lijkt nu ook uit het programma te verdwijnen. Kortom, ik zou er niet op rekenen.
Ik blijf het maar herhalen, het snelheidsverschil bij normale Nederlandse kruissnelheden is vaak verwaarloosbaar. Dat wil niet zeggen dat het er niet is. Bij 60 of hoger kan het echt wel aanzienlijk zijn. Nu rijdt niet iedereen dat op het vlakke, maar als je terrein heuvelachtig is, of bergachtig dan wordt het echt anders. Hoever de velomobielen uitrollen van een bultje af, hoeveel snelheid je weer mee kunt nemen tegen de volgende glooiing op, dat kan echt fors verschil maken. Voor Nederlands gebruik niet relevant, in andere landen kan dat er echt anders uit zien.
Ik zie mensen dingen doen, om in een kleine en mogelijk snellere velomobiel te komen die ik niet meer kan volgen. Als je geld hebt voor een nieuwe velomobiel, je weet dat je heel groot bent en schoenmaat 50 hebt, waarom ga je dan in met 120mm crankjes in een Bülk rijden, terwijl een Milan GT beter zou passen??? Het gaat niet alleen om de lengte, maar ook om de breedte, je lichaamsproporties, brede heupen, dikke of dunne benen, lange benen, korte rug, korte benen lange rug of doorsnee, brede schouders of niet, schoenmaat, type schoenen etc.
Ik denk dat er meer potentiële snelheid verknoeid wordt door in een net niet lekker passende VM te rijden, dan dat je er mee wint. Ookal omdat het theoretische voordeel in de praktijd niet zo vaak benut kan worden.
Op mijn woonwerkroute zit ik in de GT al redelijk aan de maximaal haalbare economische snelheid. Langs een provinciale weg op het fietspad, en bij iedere zijstraat met zo'n slinger uit de voorrang. Als ik daar 45 ipv 40 wil rijden, haal ik die snelheid tussen twee straatjes op het moment dat ik al weer moet remmen voor de volgende. Ik stop dan een boel extra energie in het optrekken, en moet remmen in plaats van uitrollen voor de volgende zijstraat. Op de andere provinciale weg iets verderop, daar ligt een ouder fietspad, wel in de voorrang. Maar dat is dan weer wat slechter en smaller zodat je niet zo makkelijk kunt inhalen, en het wegdek is geen pretje bij hoge snelheid.
Ik weet niet welke VM je nu hebt Niels, maar ik denk dat je veel plekken kent waar je vanwege de infrastructuur niet harder gaat rijden, al zou je het kunnen. Gewoon omdat dat daar niet verstandig of zinvol is.
Ik blijf het maar herhalen, het snelheidsverschil bij normale Nederlandse kruissnelheden is vaak verwaarloosbaar. Dat wil niet zeggen dat het er niet is. Bij 60 of hoger kan het echt wel aanzienlijk zijn. Nu rijdt niet iedereen dat op het vlakke, maar als je terrein heuvelachtig is, of bergachtig dan wordt het echt anders. Hoever de velomobielen uitrollen van een bultje af, hoeveel snelheid je weer mee kunt nemen tegen de volgende glooiing op, dat kan echt fors verschil maken. Voor Nederlands gebruik niet relevant, in andere landen kan dat er echt anders uit zien.
Ik zie mensen dingen doen, om in een kleine en mogelijk snellere velomobiel te komen die ik niet meer kan volgen. Als je geld hebt voor een nieuwe velomobiel, je weet dat je heel groot bent en schoenmaat 50 hebt, waarom ga je dan in met 120mm crankjes in een Bülk rijden, terwijl een Milan GT beter zou passen??? Het gaat niet alleen om de lengte, maar ook om de breedte, je lichaamsproporties, brede heupen, dikke of dunne benen, lange benen, korte rug, korte benen lange rug of doorsnee, brede schouders of niet, schoenmaat, type schoenen etc.
Ik denk dat er meer potentiële snelheid verknoeid wordt door in een net niet lekker passende VM te rijden, dan dat je er mee wint. Ookal omdat het theoretische voordeel in de praktijd niet zo vaak benut kan worden.
Op mijn woonwerkroute zit ik in de GT al redelijk aan de maximaal haalbare economische snelheid. Langs een provinciale weg op het fietspad, en bij iedere zijstraat met zo'n slinger uit de voorrang. Als ik daar 45 ipv 40 wil rijden, haal ik die snelheid tussen twee straatjes op het moment dat ik al weer moet remmen voor de volgende. Ik stop dan een boel extra energie in het optrekken, en moet remmen in plaats van uitrollen voor de volgende zijstraat. Op de andere provinciale weg iets verderop, daar ligt een ouder fietspad, wel in de voorrang. Maar dat is dan weer wat slechter en smaller zodat je niet zo makkelijk kunt inhalen, en het wegdek is geen pretje bij hoge snelheid.
Ik weet niet welke VM je nu hebt Niels, maar ik denk dat je veel plekken kent waar je vanwege de infrastructuur niet harder gaat rijden, al zou je het kunnen. Gewoon omdat dat daar niet verstandig of zinvol is.