27-Jun-2024, 11:27 AM
Ik had het al eerder over mijn gepeins voor nieuwe banden (zie quote onderaan). Marathon Supreme wordt niet meer gemaakt en Schwalbe lijkt niet echt een vervanger te hebben.
Inmiddels zat ik al op 19277 km en leken enkele van de slijtage markeringen (maar de meeste nog niet) bereikt te zijn. Daarnaast zag ik redelijk wat scheurtjes in het oppervlakte en was het looptvlak minischeurtjes van steentjes en soms nog inclusief de het steentje. Nog steeds had ik NOOIT LEK gereden.
Afgelopen weekend heb ik toch maar preventief mijn banden vervangen voor Continental Contact Urban 47-559. Door de 5 mm extra ten opzichte van de 42-559 is het een beetje proppen met de spatborden, maar de staafjes van de SKS spatborden waren net lang genoeg om voldoende ruimte te creëren. De banden mogen op 5 bar, maar ik heb er 4 bar ingepompt.
Ik ben nu anderhalve keer woon-werkverkeer gereden. De banden lijken iets meer geluid te maken van de (versleten Marathon Supremes). Het lijkt een beetje op het gezoem dat ik altijd toeschrijf aan carbon racefietsen, maar dan zachter. De banden lijken mij ook te helpen om sneller te gaan, maar meer dan de 3,5% rolweerstandwinst volgens bicyclerollingresitance.com. Mogelijk komt daarbij op dat ik nu versleten banden vergelijk met nieuwe banden. Ik denk dat ik nu 32 km/u rij, waar dat voor de wissel 30 km/u was.
Ik ben benieuwd naar de lange termijn. Blijf ik zo hard gaan? En belangrijker nog, ga ik deze ook nooit lekrijden in 19000 km?
Goed om dit te lezen. Het viel me op dat ik de laatste dagen wel erg veel last had van een gedegradeerd stukje wegdek in mijn w-w-verkeer. Dat valt volgens mij samen met het oppompen van mijn bandjes, waarschijnlijk dus te hard.
Deze 42-559 Schwalbe Marathon Supremes zet ik eigenlijk standaard op 5 bar (het maximum), ongeacht waar ik fiets en of ik licht lig, of met volle vakantiebepakking. Misschien moet ik toch eens wat bewuster pompen, om te beginnen met ca. 3 bar die er volgens het tabelletje van Flo cycling in moet met mijn rijklaar gewicht voor w-w-verkeer en dan eens wat variëren.
De bandjes gaan al 18.000 km mee met minimale slijtage en zonder ooit een lek te hebben gereden. Inmiddels lijkt het erop dat ze niet meer te koop zijn (omdat niemand ooit nog nieuwe kocht ). Daarom is het fijn om hier te lezen dat Conti Contact Urban ook goede resultaten oplevert wat betreft de combinatie rolweerstand/lekbestendigheid, dan weet ik wat ik moet kopen als de Supremes helemaal op zijn. De overstap van 42-559 naar 47-559 die dan noodzakelijk is past denk ik wel op mijn Chamsin.
Edit: Ik lees op Continental Contact Urban Rolling Resistance Review (bicyclerollingresistance.com) dat deze lichter lopen dan de Supremes, betere grip bij natte condities en vergelijkbare lekdichtheid hebben. En ze zijn ook nog eens slechts €25 per stuk. Heeft er iemand ervaring met de levensduur op een tweewieler met voldoende wind in de banden? Oh dat lees ik hier:
Inmiddels zat ik al op 19277 km en leken enkele van de slijtage markeringen (maar de meeste nog niet) bereikt te zijn. Daarnaast zag ik redelijk wat scheurtjes in het oppervlakte en was het looptvlak minischeurtjes van steentjes en soms nog inclusief de het steentje. Nog steeds had ik NOOIT LEK gereden.
Afgelopen weekend heb ik toch maar preventief mijn banden vervangen voor Continental Contact Urban 47-559. Door de 5 mm extra ten opzichte van de 42-559 is het een beetje proppen met de spatborden, maar de staafjes van de SKS spatborden waren net lang genoeg om voldoende ruimte te creëren. De banden mogen op 5 bar, maar ik heb er 4 bar ingepompt.
Ik ben nu anderhalve keer woon-werkverkeer gereden. De banden lijken iets meer geluid te maken van de (versleten Marathon Supremes). Het lijkt een beetje op het gezoem dat ik altijd toeschrijf aan carbon racefietsen, maar dan zachter. De banden lijken mij ook te helpen om sneller te gaan, maar meer dan de 3,5% rolweerstandwinst volgens bicyclerollingresitance.com. Mogelijk komt daarbij op dat ik nu versleten banden vergelijk met nieuwe banden. Ik denk dat ik nu 32 km/u rij, waar dat voor de wissel 30 km/u was.
Ik ben benieuwd naar de lange termijn. Blijf ik zo hard gaan? En belangrijker nog, ga ik deze ook nooit lekrijden in 19000 km?
(20-Mar-2024, 11:05 AM)Raymond schreef:
Goed om dit te lezen. Het viel me op dat ik de laatste dagen wel erg veel last had van een gedegradeerd stukje wegdek in mijn w-w-verkeer. Dat valt volgens mij samen met het oppompen van mijn bandjes, waarschijnlijk dus te hard.
Deze 42-559 Schwalbe Marathon Supremes zet ik eigenlijk standaard op 5 bar (het maximum), ongeacht waar ik fiets en of ik licht lig, of met volle vakantiebepakking. Misschien moet ik toch eens wat bewuster pompen, om te beginnen met ca. 3 bar die er volgens het tabelletje van Flo cycling in moet met mijn rijklaar gewicht voor w-w-verkeer en dan eens wat variëren.
De bandjes gaan al 18.000 km mee met minimale slijtage en zonder ooit een lek te hebben gereden. Inmiddels lijkt het erop dat ze niet meer te koop zijn (omdat niemand ooit nog nieuwe kocht ). Daarom is het fijn om hier te lezen dat Conti Contact Urban ook goede resultaten oplevert wat betreft de combinatie rolweerstand/lekbestendigheid, dan weet ik wat ik moet kopen als de Supremes helemaal op zijn. De overstap van 42-559 naar 47-559 die dan noodzakelijk is past denk ik wel op mijn Chamsin.
Edit: Ik lees op Continental Contact Urban Rolling Resistance Review (bicyclerollingresistance.com) dat deze lichter lopen dan de Supremes, betere grip bij natte condities en vergelijkbare lekdichtheid hebben. En ze zijn ook nog eens slechts €25 per stuk. Heeft er iemand ervaring met de levensduur op een tweewieler met voldoende wind in de banden? Oh dat lees ik hier:
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton