Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe banden Continental Contact Urban 47-559
#10
(27-Jun-2024, 09:59 PM)datakneder schreef: Ik rijd mijn Marathons af tot ook de anti-leklaag versleten is. Mijn hypothese is dat een nieuwe band energie verliest in de vervorming van het rubber van het profiel en de antileklaag. Indien het rubber er niet meer is verdwijnt één van de component die energie slurpt. Ik heb werkelijk wel het idee dat de band sneller is als ik op de antileklaag rijdt.


Aangezien jij het hebt over 'de anti-leklaag' van je Marathon, ga ik ervanuit dat je de Marathon Plus bedoelt. Je hebt het dan over een band met een totaal andere constructie dan de Marathon Supreme en de Continental Contact Urban. 
  • De Marathon Plus haalt zijn anti-lekheid uit een enorme dikke opbouw, zodat wat erin prikt over het algemeen niet door de geweven mantel prikt omdat het simpelweg te kort is. 
  • De Marathon Supreme en de Continental Contact Urban halen hun anti-lekheid door meerdere lagen extreme fijn geweven draad die zeer moeilijk doordringbaar is. Daarop zit een dunne laag rubber. Het totaal is nog geen 5 mm dik. 
Mijn Supremes zijn in 19.000 km slechts 0,5 mm afgesleten. Dus het slijten van de Supremes stelt echt geen reet voor, maar mogelijk kom je op een gegeven moment in laag met een andere rubbersoort. Ik heb wel eens een bijna nieuwe Supreme in de dwarsrichting doorgesneden, dan is het één-en-al zwart rubber, maar dat betekent natuurlijk niet dat er geen verschillende lagen in zouden kunnen zitten. 
Als je de dwarsdoorsnede van een Marathon Plus bekijkt, dan ben je waarschijnlijk zo'n 3 mm verloren voordat je op de blauwe anti-leklaag komt. 

Overigens is minder vering in de band, door het rubber, niet per se sneller. Dat soort vering vangt juist de kleine oneffenheden in/op de weg op, zoals kleine steentjes. Die steentjes drukken plaatselijk in het rubber, in plaats van dat je hele fiets omhoog moet om over het steentje heen te gaan. Het plaatselijk indrukken van het rubber is vele malen efficiënter dan het optillen van de fiets. Dat is ook de reden dat hogere bandendruk niet per sé sneller is. De totale vering van de fiets is een samenspel van het rubber, de druk van de band, de instelling van de vering en de stijfheid van het frame.

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Frutsel , Hoekie


Berichten in dit topic
RE: Nieuwe banden Continental Contact Urban 47-559 - door Raymond - 28-Jun-2024, 08:55 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Leve de ligsport
Nooit gedacht dat ik...Atrike — 01:23 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Als ik de afstanden...Snoek043 — 12:00 PM
Medeliggers onderweg
Welkom op het forum,...Roepers — 11:44 AM
Hoe kan ik schokken opvangen?
Jezelf uit het stoel...GertBr — 11:10 AM
Ervaring eerste rit naar het werk
Als ik de afstande...365cycle — 10:55 AM
Medeliggers onderweg
Zag vandaag op het ...Finius — 10:43 AM
Ervaring eerste rit naar het werk
Als ik de afstanden ...Willeke_IGKT — 10:16 AM
Medeliggers onderweg
Wie onder ons ...Hardloper — 09:39 AM
Ervaring eerste rit naar het werk
Dat is werkelijk ...Snoek043 — 09:37 AM
Hoe kan ik schokken opvangen?
Ik ben zelf recent g...Raymond — 09:36 AM
Medeliggers onderweg
Wie onder ons re...Bacchus — 08:50 AM
Medeliggers onderweg
Wie onder ons reed...365cycle — 07:42 AM
Hoe kan ik schokken opvangen?
Welkom op dit forum ...Wim -de roetsende — 06:11 AM
Hoe kan ik schokken opvangen?
Om de SMGT zitting b...AnthonyC — 03:57 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De ondergrond en gro...Frutsel — 12:38 AM
Ervaring eerste rit naar het werk
En misschien maa...Frutsel — 12:34 AM
wat ze zeggen
Dat is toch geen...Bart Verbeek — 12:18 AM