28-Jun-2024, 09:43 AM
(28-Jun-2024, 08:55 AM)Raymond schreef: Aangezien jij het hebt over 'de anti-leklaag' van je Marathon, ga ik ervanuit dat je de Marathon Plus bedoelt.
Ja, mijn fout. Ik bedoel inderdaad de Marathon Plus.
(28-Jun-2024, 08:55 AM)Raymond schreef: Mijn Supremes zijn in 19.000 km slechts 0,5 mm afgesleten. Dus het slijten van de Supremes stelt echt geen reet voor, maar mogelijk kom je op een gegeven moment in laag met een andere rubbersoort.
Ik weet niet wat de dikte is van een Supreme, maar zelfs al zou die 1 cm zijn, dan is 0.5 mm nog steeds 5%. Dat vind ik niet iets dat 'geen reet voorstelt', maar ik ga er van uit dat die 1 cm van mij nogal aan de hoge kant is.
(28-Jun-2024, 08:55 AM)Raymond schreef: Als je de dwarsdoorsnede van een Marathon Plus bekijkt, dan ben je waarschijnlijk zo'n 3 mm verloren voordat je op de blauwe anti-leklaag komt.
Ik denk dat dat wel ongeveerr klopt.
(28-Jun-2024, 08:55 AM)Raymond schreef: Dat is ook de reden dat hogere bandendruk niet per sé sneller is. De totale vering van de fiets is een samenspel van het rubber, de druk van de band, de instelling van de vering en de stijfheid van het frame.
Je noemt hier allemaal kenmerken van de fiets. Maar een heel belangrijke factor is ook het gewicht van de berijder en de verdeling van dat gewicht over de wielen.