28-Jun-2024, 03:53 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Jun-2024, 03:59 PM door Raymond.)
(28-Jun-2024, 10:35 AM)Frutsel schreef: Meer profiel = minder contactoppervlak = minder grip
Dit is overigens niet waar.
Even een lesje natuurkunde .
Grip gaat over wrijving, bij een fiets over wrijving tussen de band en (meestal) het wegdek. De grootte van de maximale statische schuifkracht is het punt waar grip over gaat in glijden.
Die maximale statische schuifkracht [Fs, in Newton] wordt bepaald door de statische wrijvingscoëfficient [µs, dimensieloos] tussen de twee materialen (hier rubber en asfalt) te vermenigvuldigen met de normaalkracht [Fn, in Newton].
Dus:
Fs = µs x Fn
De eerste wet van Newton stelt dat de kracht die een object uitoefend gelijk is aan de massa [m, in kg] vermenigvuldigd met de acceleratie [a, in m/s2].
F = m x a
De normaalkracht is loodrecht naar beneden, die wordt gevormd door de massa van de fiets inclusief berijder, en de a is hier gelijk aan de valversnelling [g, 9,8 m/s2]
Fn = m x g
Het oppervlakte is hier dus niet relevant.
Op het eerste gezicht zijn er dus 2 zaken die je kunt aanpakken om de maximale statische schuifkracht te vergroten (ik ga ervanuit dat je op aarde blijft).
- µs vergroten
- Fn vergroten
De Fn vergroten doe je door de rijder en fiets zwaarder te maken. Echter, de massa van de rijder en de fiets zijn al fietsen ook juist verantwoordelijk voor de krachten die in de bochten en bij remmen in de langsrichting gaan ontstaan en opgevangen moeten worden door de schuifkracht.
Over het asfalt op de weg heb je over het algemeen ook al weinig te zeggen, grip verbeter je dus enkel door je banden goed te kiezen.
Naslag:
Eerste wet van newton
Statische wrijving
Valversnelling
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton