30-Jun-2024, 06:59 AM
Snijdt zeker wel hout, denk ik Wim. En daar komt nog bij dat ze nu wel aardig uit-geoptimaliseerd zijn voor de huidige manier van produceren. Vergeleken met de eerste Questen zijn alle velo's nu stijver én lichter. En veel meer is er nu niet meer te halen, zonder in te boeten qua duurzaamheid.
Enige wat op dat vlak wel nog flink verschil kan maken is de inzet van een vacuüm autoclaaf, maar dat is een serieuze investering (als hij zo groot moet om er een vm body in kwijt te kunnen). En/of door sandwich constructies, maar dat laatste maakt schadeherstel na een ongeluk weer heel veel moeilijker.
En ook dan blijft het een behoorlijk arbeidsintensief proces. Rotovelo heeft het over een andere boeg gegooid, en dat scheelt heel veel man-uren, maar komt qua gewicht en stijfheid niet eens in de buurt. En dat is wat wij als consument willen, en daarmee sturen we de ontwerpers en producent in deze richting.
Enige wat op dat vlak wel nog flink verschil kan maken is de inzet van een vacuüm autoclaaf, maar dat is een serieuze investering (als hij zo groot moet om er een vm body in kwijt te kunnen). En/of door sandwich constructies, maar dat laatste maakt schadeherstel na een ongeluk weer heel veel moeilijker.
En ook dan blijft het een behoorlijk arbeidsintensief proces. Rotovelo heeft het over een andere boeg gegooid, en dat scheelt heel veel man-uren, maar komt qua gewicht en stijfheid niet eens in de buurt. En dat is wat wij als consument willen, en daarmee sturen we de ontwerpers en producent in deze richting.