02-Jul-2024, 09:37 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jul-2024, 09:50 AM door Snoek043.)
(01-Jul-2024, 09:08 PM)Wim -de roetsende schreef:(01-Jul-2024, 02:06 PM)Snoek043 schreef: Dat is werkelijk onzin, iedereen heeft baat bij een E-bike, zelfs met meer ondersteuning. Deze commentaar komt vaak van mensen die werkelijk nooit met zo'n fiets hebben gereden.
Gezien de bovenstaande reactie van bucovaina is mijn uitspraak over zijn conditie toch niet geheel onzin Snoek043.
In mijn uitspraak refereerde ik namelijk aan zijn manier van fietsen met zijn Strömer. Ik bedoelde niet in algemene zin.
Het is dus niet zo dat je kunt stellen dat 'iedereen baat heeft bij een E-bike'.
Mijn commentaar komt trouwens wel van iemand die met zo'n fiets heeft gereden.
Mij lijkt frequentie het belangrijkste detail. Mensen kiezen over het algemeen voor een E-bike omwille van werkgerelateerde redenen of uit noodzaak. Oudere mensen die een fietstochtje willen maken hebben vaak nood aan dat extra tikkeltje ondersteuning.
Ik geloof daarom niet dat rustig fietsen met een E-bike je conditioneel niet beter maakt, tenzij je hem alleen gebruikt om een paar honderd meter verder naar de bakker te fietsen. Mensen met een E-bike fietsen over het algemeen dubbel zo ver dan op een conventionele fiets (studies bewezen het al), dus je verbrandt nog steeds calorieën. En basistraining aan lage intensiteit is nog steeds het beste om je basisconditie op te krikken.
Zeggen dat een E-bike je niet beter maakt als je rustig fietst, wel dan. Een velomobiel zou je dan ook niet beter maken wanneer je met 25 km/u naar je werkt tuft.