Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[split] Baat bij een E-bike?
#9
(02-Jul-2024, 10:16 AM)Willeke_IGKT schreef: Als ik de afstanden zie die mijn collega's met hun elektrisch ondersteunde fietsen rijden denk ik dat het bij de meeste van hen een statussymbool is.
Woon-werk tot 3 km, een zelfs minder dan 1 km.
En als je het dan over fietstochtjes hebt, een enkele keer 10 km, meestal minder dan 5 naar een locatie waar de kinderen kunnen spelen.

Anders gaan ze wellicht met de auto, heerlijk in de file staan, maar die paar km die ze doen zet met ondersteuning geen zoden aan de dijk.

Beter zou zijn als ze woon-werk op een gewone fiets zouden doen en daarmee fietsen tot gewoonte maken, dan zijn tochtjes tot 20 km ook gewoon. Geen e-bike nodig.

Ik doe weliswaar maar 10 km per dag w-w maar daarnaast probeer ik ook elke week 50 km extra te fietsen, dat geeft wel conditie, ook al is het tempo laag.

Dat van in de file staan hangt er sterk vanaf waar je precies heen moet en de omstandigheden.  Op mijn woon-werkroute die maar 10 kilometer ver is pak ik altijd de wagen, nooit de Snoek of de MTB.  

Nadelen van de Snoek: je ziet geen knijt wanneer je rijdt naast laagstaande struiken, en zo zijn er hier veel.  Fietspaden zijn te smal of van te slechte kwaliteit.  Moet ik daarmee tegen 20 km/u achter schoolfietsende kinderen gaan rijden?   Draaicirkel is ook een enorm nadeel. Tenzij ik zoals op training de regels aan mijn laars lap en gewoon de baan neem, maar dan nog.  Dan sta je vaak aan verkeerslichten waarbij het tempo van andere weggebruikers veel te hoog ligt.  Wat wil zeggen: vaak optrekken om tot 50 km/u te komen.

Zelfs op training kost dit optrekken belachelijk veel krachten, want je wil die auto's niet teveel ophouden. Optrekken met zo'n 200 watt is veel te weinig, dan moet je eigienlijk al bijna het dubbele trappen om auto's enigzins te kunnen volgen (en niet op de zenuwen te werken). Het voordeel wanneer ik train is dat er niet al teveel verkeer is. Eenmaal op 50 km/u kan je dat makkelijk aanhouden. Maar dan rijd ik al in 70 zones op de weg waar ik eigenlijk het fietspad zou moeten nemen. 55 km/u gemiddeld red je enkel op supersmooth asfalt, weinig drukte en betere weersomstandigheden.

Dagelijks pendelen is iets compleet anders. Dan zijn er een hoop extra factoren waar je rekening mee moet houden.  Een pedelec heeft daarin een ontzettend voordeel, die zit binnen luttele seconden aan 45 km/u.  Sommige velonauts zeggen dan van sneller op te trekken dan een pedelec.  Sure. Hoevel keer achter elkaar? Zo'n ding is vele malen wendbaarder, daar kan je gewoon niet onderuit. Tenzij je omstandigheden het toelaten om te profiteren van lange stukken rechtdoor, heb je met een velomobiel in het centrum (waar ik woon) bijna niets te zoeken. De reden waarom ik er wel één heb, is omdat dit het enige ding is zonder batterij waar je belachelijk ver mee geraakt zonder al teveel moeite, en sneller is dan welke fiets dan ook.

Wat de MTB betreft, zou er achteraan een rek gemonteerd moeten worden om spullen mee te nemen.  Kom je op het werk zeiknat aan, moet je jezelf omkleden.  Ik ga een keer of 3-4 per week naar de gym na het werk, dat zou betekenen dat ik flink moet omrijden.  Erna naar de winkel om boodschappen te doen.  Allemaal met de MTB dan?  Ja, vergeet het.  Dat heb je dus allemaal niet met een wagen, dat is gewoon aankomen en beginnen.  Gebruiksgemak noemen ze dat en ik kan veel mensen het niet kwalijk nemen.  Ik sta trouwens zelden in de file.  De gemiddelde snelheid van mijn wagen met verkeerslichten bij haal ik zelfs niet met de Snoek.  Waarom zouden mensen dit moeten opgeven om dan te kiezen voor een gewone fiets zonder ondersteuning?  Dat begrijp ik dus niet.  Fiets eens 10 kilometer met een gewone fiets zonder ondersteuning met tegenwind, je zal geen 25 km/u gemiddeld rijden. Of ja, met een hoge hartslag. Lekker fijn om zo je werkdag te beginnen.       

Ik zeg het, alles hangt af van je persoonlijke situatie.  Maar zeggen dat veel mensen dit of dat zouden moeten doen is ook complete onzin.  Niemand kent een ander zijn agenda.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , datakneder , Atrike


Berichten in dit topic
[split] Baat bij een E-bike? - door Snoek043 - 01-Jul-2024, 02:06 PM
RE: Ervaring eerste rit naar het werk - door berth9999 - 01-Jul-2024, 02:14 PM
RE: Ervaring eerste rit naar het werk - door Hoekie - 01-Jul-2024, 02:55 PM
RE: Ervaring eerste rit naar het werk - door Snoek043 - 01-Jul-2024, 02:55 PM
RE: Ervaring eerste rit naar het werk - door Snoek043 - 02-Jul-2024, 09:37 AM
RE: Ervaring eerste rit naar het werk - door 365cycle - 02-Jul-2024, 10:55 AM
RE: Ervaring eerste rit naar het werk - door Snoek043 - 02-Jul-2024, 12:00 PM
RE: Ervaring eerste rit naar het werk - door Dharm2004 - 02-Jul-2024, 04:58 PM
RE: Ervaring eerste rit naar het werk - door datakneder - 02-Jul-2024, 06:28 PM
RE: Ervaring eerste rit naar het werk - door datakneder - 02-Jul-2024, 06:48 PM
RE: Ervaring eerste rit naar het werk - door Snoek043 - 02-Jul-2024, 10:55 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Is trouwens beken...Arend-Jan — 11:07 AM
wat ze zeggen
"High five, hig...De tovenaar — 11:01 AM
Banden omleggen met een touwtje?
De link werkte vo...Willeke_IGKT — 09:49 AM
Ombouw Berg Ferrari skelter tot ligfiets
Een jaar of 5 gelede...PlantageBohémien — 09:31 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Volgens Hardlope...Wim -de roetsende — 08:03 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Is trouwens beke...John1000 — 07:56 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoe is het onder...Wim -de roetsende — 07:49 AM
Fietsen van Wim
Nu vraag ik me af ...Wim -de roetsende — 07:44 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat...bucovaina — 12:12 AM
Fietsen van Wim
Nu vraag ik me af of..._Peter — 11:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
...omdat ik een kw...Boyd Maduro — 10:00 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
...als ik zo naar ...PieterTrapt — 09:11 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
In de shop zag ik in...Hoekie — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Bedenk me nu dat ee...Willeke_IGKT — 08:33 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Heb contact met Axel...Hoekie — 08:29 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik nog wat compensat...Josligfiets — 08:16 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag op een 90+ t...Josligfiets — 08:10 PM