03-Jul-2024, 10:17 PM
[quote="365cycle" pid='49983' dateline='1720027892']
Voor het vervolg maak ik me ook niet echt druk. Er zijn vrijwel geen partijen die velomobielen bouwen, maar er zijn er echt genoeg die koolstofvezel producten kunnen maken; een surfplank en de drijvers van bepaalde catamarans volgen een vergelijkbaar productieproces (binnen 10 km van mijn huis weet ik er sowieso al 3). In ons geval moet er dan fietstechniek in, maar de verdere assemblage kan je iedereen die affiniteit met fietstechniek heeft leren. Met een beetje mazzel plukken wij de vruchten van deze gebeurtenissen.
Ik ben nog geen 2 jaar velonaut dus die wereld ken ik dus nog niet. Maar al 35 jaar ben ik wedstrijdzeiler op sportcatamarans. En die wereld ken ik dus veel beter. Daar heb ik gezien dat alle grote merken van sportcatamarans vroeger zelf hun eigen productieatelier hadden. Sommige fabrieken zoals Hobie Cat France hadden in de gloriejaren meer dan 100 werknemers. Maar door tal van redenen (vooral de afnemende vraag) hebben ze het allemaal financieel zeer moeilijk gehad. Nacra Perormance catamarans uit Nederland, Goodall , Cirrus Boulogne Concepts en tal van andere laten nu allemaal hun rompen bouwen in het zelfde fabriek Cobra in Thailand. Ze hebben dit moeten doen om financieel te overleven. Cobra heeft een ultra modern plant van 100000m2. Ze gebruiken de nieuwste technieken. Werken met resin Infusion moulding technieken (ipv met borstel hars op het carbonweefsel te inpregneren) en beschikken over grote autoclaven om snel af te bakken... Je zou de Olympische Nacra F17 of de F20 eens moeten zien. Dit zijn carbonnen juweeltjes die kunnen foilen boven de zee . Zo een mooie afwerkingsgraad maar prijzig.
Maar goed ook een catamaran blijft jaar na jaar duurder worden ook al komt die de laatste jaren van Thailand.
Maar in die marinewereld wordt dat zeer stil gehouden en niemand weet dat of moet dat weten. Cobra produceert en heeft enkel contact met zijn opdrachtgevers. En die komen uit tal van sectoren Automotive , Marine, drones en Watersport vooral sup's. Maar die hun manier van werken zal anders verlopen. Je gaat dan van te voren moeten inschatten hoeveel je denkt te verkopen en dat al te laten bouwen. De afwerking zal je zelf moeten doen of in een ander goedkoper land.
Maar de vage uitleg die ze nu geven is ook naar mijn mening niet de echte reden. Jan heeft al zeer veel geïnvesteerd en hij moet zien met welke opdrachtgevers hij kan gezond blijven en kan blijven groeien. En daar wens ik alle partijen veel succes in en een welverdiende vakantie. Tijd brengt raad zeker.
Voor het vervolg maak ik me ook niet echt druk. Er zijn vrijwel geen partijen die velomobielen bouwen, maar er zijn er echt genoeg die koolstofvezel producten kunnen maken; een surfplank en de drijvers van bepaalde catamarans volgen een vergelijkbaar productieproces (binnen 10 km van mijn huis weet ik er sowieso al 3). In ons geval moet er dan fietstechniek in, maar de verdere assemblage kan je iedereen die affiniteit met fietstechniek heeft leren. Met een beetje mazzel plukken wij de vruchten van deze gebeurtenissen.
Ik ben nog geen 2 jaar velonaut dus die wereld ken ik dus nog niet. Maar al 35 jaar ben ik wedstrijdzeiler op sportcatamarans. En die wereld ken ik dus veel beter. Daar heb ik gezien dat alle grote merken van sportcatamarans vroeger zelf hun eigen productieatelier hadden. Sommige fabrieken zoals Hobie Cat France hadden in de gloriejaren meer dan 100 werknemers. Maar door tal van redenen (vooral de afnemende vraag) hebben ze het allemaal financieel zeer moeilijk gehad. Nacra Perormance catamarans uit Nederland, Goodall , Cirrus Boulogne Concepts en tal van andere laten nu allemaal hun rompen bouwen in het zelfde fabriek Cobra in Thailand. Ze hebben dit moeten doen om financieel te overleven. Cobra heeft een ultra modern plant van 100000m2. Ze gebruiken de nieuwste technieken. Werken met resin Infusion moulding technieken (ipv met borstel hars op het carbonweefsel te inpregneren) en beschikken over grote autoclaven om snel af te bakken... Je zou de Olympische Nacra F17 of de F20 eens moeten zien. Dit zijn carbonnen juweeltjes die kunnen foilen boven de zee . Zo een mooie afwerkingsgraad maar prijzig.
Maar goed ook een catamaran blijft jaar na jaar duurder worden ook al komt die de laatste jaren van Thailand.
Maar in die marinewereld wordt dat zeer stil gehouden en niemand weet dat of moet dat weten. Cobra produceert en heeft enkel contact met zijn opdrachtgevers. En die komen uit tal van sectoren Automotive , Marine, drones en Watersport vooral sup's. Maar die hun manier van werken zal anders verlopen. Je gaat dan van te voren moeten inschatten hoeveel je denkt te verkopen en dat al te laten bouwen. De afwerking zal je zelf moeten doen of in een ander goedkoper land.
Maar de vage uitleg die ze nu geven is ook naar mijn mening niet de echte reden. Jan heeft al zeer veel geïnvesteerd en hij moet zien met welke opdrachtgevers hij kan gezond blijven en kan blijven groeien. En daar wens ik alle partijen veel succes in en een welverdiende vakantie. Tijd brengt raad zeker.