03-Jul-2024, 10:59 PM
(03-Jul-2024, 10:17 PM)Lettrastudio schreef: Ik ben nog geen 2 jaar velonaut dus die wereld ken ik dus nog niet. Maar al 35 jaar ben ik wedstrijdzeiler op sportcatamarans. En die wereld ken ik dus veel beter. Daar heb ik gezien dat alle grote merken van sportcatamarans vroeger zelf hun eigen productieatelier hadden. Sommige fabrieken zoals Hobie Cat France hadden in de gloriejaren meer dan 100 werknemers. Maar door tal van redenen (vooral de afnemende vraag) hebben ze het allemaal financieel zeer moeilijk gehad. Nacra Perormance catamarans uit Nederland, Goodall , Cirrus Boulogne Concepts en tal van andere laten nu allemaal hun rompen bouwen in het zelfde fabriek Cobra in Thailand. Ze hebben dit moeten doen om financieel te overleven. Cobra heeft een ultra modern plant van 100000m2. Ze gebruiken de nieuwste technieken. Werken met resin Infusion moulding technieken (ipv met borstel hars op het carbonweefsel te inpregneren) en beschikken over grote autoclaven om snel af te bakken... Je zou de Olympische Nacra F17 of de F20 eens moeten zien. Dit zijn carbonnen juweeltjes die kunnen foilen boven de zee . Zo een mooie afwerkingsgraad maar prijzig.Mooi wereldje! Ik heb lang geleden ook een beetje met zeilboten gespeeld, nog heel even een Dart 18 in bezit gehad. Die ken je ongetwijfeld ook als je er al zo lang in zit
Maar goed ook een catamaran blijft jaar na jaar duurder worden ook al komt die de laatste jaren van Thailand.
Maar in die marinewereld wordt dat zeer stil gehouden en niemand weet dat of moet dat weten. Cobra produceert en heeft enkel contact met zijn opdrachtgevers. En die komen uit tal van sectoren Automotive , Marine, drones en Watersport vooral sup's. Maar die hun manier van werken zal anders verlopen. Je gaat dan van te voren moeten inschatten hoeveel je denkt te verkopen en dat al te laten bouwen. De afwerking zal je zelf moeten doen of in een ander goedkoper land.
Maar de vage uitleg die ze nu geven is ook naar mijn mening niet de echte reden. Jan heeft al zeer veel geïnvesteerd en hij moet zien met welke opdrachtgevers hij kan gezond blijven en kan blijven groeien. En daar wens ik alle partijen veel succes in en een welverdiende vakantie. Tijd brengt raad zeker.
Zou er eigenlijk best wel weer wat mee willen doen, maar dan moet ik me eerst echt even vervelen ofzo. Nu gewoon de tijd niet.
Anyway, als ik me niet vergis bestaat de Nacra F17 uit minstens 5x zoveel carbon als een QV. De prijs is niet 5x zo hoog. Ik ben ervan overtuigd dat met de technieken die in de zeilwereld gebruikt worden de prijs van onze velomobielen nog fors omlaag kan... als we dezelfde aantallen kunnen draaien.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.