30-Aug-2018, 11:46 PM
Wegbeheerder regelen zaken anders dan volgens Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeersteken. Op het rode fiets had het bord B4, voorrangskruispunt, kunnen staan. Maar de kans is dan aanwezig dat fietsers voorrang nemen, i.p.v. afwachten of aan hen voorrang zal worden verleend. In plaats daarvan is, als extra waarschuwing, bord J9, gevaarlijk kruispunt, geplaatst.
Artikel 62 RVV1990 stelt dat weggebruikers verplicht zijn gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden. Dat is voor de autobestuurder zowel bord B7, verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg, als het verkeersteken op het wegdek, de haaientanden.
Het waarschuwingsbord J9 telt niet mee. Dat bord houdt geen gebod of verbod in. Alleen een waarschuwing. De betekenis van Bord J9 is niets meer dan een waarschuwing en zegt niets over de gelijkwaardigheid van die kruising.
Artikel 62 RVV1990 stelt dat weggebruikers verplicht zijn gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden. Dat is voor de autobestuurder zowel bord B7, verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg, als het verkeersteken op het wegdek, de haaientanden.
Het waarschuwingsbord J9 telt niet mee. Dat bord houdt geen gebod of verbod in. Alleen een waarschuwing. De betekenis van Bord J9 is niets meer dan een waarschuwing en zegt niets over de gelijkwaardigheid van die kruising.