07-Jul-2024, 11:28 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Jul-2024, 11:31 PM door 365cycle.)
(07-Jul-2024, 09:03 PM)Hardloper schreef: Maar nu die nieuwe Bulk zo gewild is, zullen de kaarten anders geschud zijn.Hij heeft zelf wel e.e.a. losgelaten over de motivatie in het filmpje waar de bom door barstte.
Daarnaast zit hier nog wel een stukje interessante historie aan vast:
De C-Alleweder (later Limit) was een technisch fraaie maar ook erg complexe fiets, schijnbaar duur om te produceren.
Allert heeft geleerd van zijn fouten (of was het invloed van Theo of Ymte? Ik weet het niet); de Quest is efficiënter en veiliger dan de C-Alleweder, maar ook veel eenvoudiger om in elkaar te zetten.
De Quatrevelo zit vernuftig in elkaar (nu ik er thuis mee aan het prutsen ben ga ik het ontwerp eigenlijk steeds fraaier vinden!), maar is alles behalve eenvoudig om te bouwen.
Jens heeft in zijn aandeel van het Bülk-ontwerp juist rekening gehouden met productie en reparatie (met name bij schadereparatie, maar ook bij onderhoud is een oudere Milan een totale ramp), waarbij bij de introductie van de Bülk Urban en de Bülk 4 More nog extra stappen in gezet zijn.
Ymte en Peter hebben "eenvoud siert" bijna tot mantra gemaakt; er zitten een aantal fraaie slimmigheden in de Tuna die 'm niet alleen makkelijker maken in de productie, maar ook praktisch gemak bieden wanneer er iets stuk gaat of wanneer er onderhoud gepleegd moet worden.
Tenzij ik me sterk vergis is de Snoek L in ieder geval niet minder complex dan de DF vroeger was, daarnaast klaagt velomobiel.nl al sinds jaar en dag over de kwaliteit die Velomobile World levert. Dat is ook de reden dat je de fietsen niet rechtstreeks via Velomobile World kon kopen, maar ze altijd via Dronten geleverd worden.
Let op, dit is géén waarde-oordeel voor een van beide partijen! De situatie is nu eenmaal zo geworden dat de Velomobile World blijkbaar niet geschikt meer is voor het productieproces en/of het kwaliteitsniveau dat Velomobiel.nl verwacht en/of tegen de afgesproken bedragen duidelijk minder marge draait op de velomobiel.nl modellen dan op de andere producten.
Ik begrijp heel goed dat deze situatie conflicten oplevert. Vind alleen de manier waarop het aangepakt is nog altijd totaal niet fraai van Velomobile World.
Last things last: Die kwaliteit is echt niet alleen een probleem met complexe fietsen van velomobiel.nl. Zowel Ben (uit de VS) als Arend-Jan (hier op het forum) hebben al geklaagd over hoe een verse uit Roemenië afkomstige W9 erbij stond, en dat was dan nog een vroege, voor de snelheid erin zit en er massa gedraaid wordt. En dat terwijl Daniel Fenn blijkbaar géén bezwaren heeft om die hogere prijs te vragen.
Ik zou het mooi vinden als de hele sector een klein beetje groter en volwassener wordt. Wat groter betreft vind ik Velomobile World wél goed bezig; de Bülk verkoopt als een bezetene.
Op het moment dat er meer vraag is naar velomobielen komt er vanzelf ook meer vraag naar wat duurdere modellen, dat biedt kansen voor grotere, efficiëntere productie van bijvoorbeeld de Snoek, Snoek L en de QV.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.