08-Jul-2024, 09:04 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Jul-2024, 09:10 PM door 365cycle.)
(08-Jul-2024, 06:21 AM)Wim -de roetsende schreef: Of diezelfde Bülk zorgt voor een verzadiging van de markt én is er voor de andere vm-en helemaal geen afzetmarkt meer.Als dat zo is, laat de markt daar zijn werk dan maar doen. Beter dat het "binnen onze kring" gebeurt, dan dat er een grote fabrikant opstaat die een QV, een Snoek L, een Tuna en een Bülk bestelt, er eens goed naar kijkt, en een vergelijkbaar product voorlopig met verlies gaat verkopen om eerst de concurrentie om zeep te helpen.
Ik denk echter eerder dat de B4M als opstapje gaat fungeren: Het verschil tussen een koolstofvezel en een glasvezel fiets is duidelijk voelbaar. Een Quest Carbon is luidruchtiger, maar ook merkbaar strakker en sneller dan een "glasbak". Er zal wat druk ontstaan op de tweedehandsmarkt, en dat is mijns inziens goed, want het feit dat we een tweedehands fiets eigenlijk zonder verlies kunnen verkopen is fijn voor ons maar niet heel gezond voor de markt. Het houdt nieuwe instappers tegen; wij hebben kortgeleden een prima Strömer aangeschaft voor €1000, waarom zou ik dan minimaal €5000 neergooien voor een velomobiel, waarbij de leercurve voor een beginner hoger is en die ook nog eens trager is? Zie ook het verhaal van bucovaina als vergelijkingsmateriaal.
Voor veel fanatieke, sportieve fietsers is €10k uitgeven aan een fiets echt geen probleem. Als ik hier op zaterdagmiddag over de populaire racefietsroutes knal kom ik meer S-Works tegen dan Triban en Van Rysel; die laatste twee zijn de racefietsmerken van Decathlon, waarbij zeker die laatste een prima trainingsfiets is als je wel van zadelpijn houdt. Beide zijn nieuw al te vinden vanaf €1000, terwijl S-Works maar één model heeft dat standaard goedkoper is dan de hele Alpha-serie (ja echt, alles behalve een instap S-Works kost je tussen de €14K en €18K).
Voor forensen is die vanafprijs óók niet echt een probleem, maar dan wordt het een rationele berekening. Laat ik de woon-werkroute van mijn vriendin er eens bij pakken; 28 km enkele reis, dus heel dicht bij waar ik zelf als velogroentje mee begonnen ben. Als je al netjes haar autokosten (niet alleen brandstof, maar ook vaste lasten, afschrijving, onderhoud) meerekent rijdt ze op die route ongeveer €22,50 per dag weg; over een heel jaar is dat met 4 dagen per week ruim €4300. Het gaat om 10.752 km per jaar als ze iedere dag de fiets zou pakken. De speed pedelec is dan duidelijk goedkoper, maar een velomobiel kan makkelijk uit. Ze past in een Snoek en die kosten met een paar opties €10500. Als je er drie jaar mee rijdt levert dat €12900 op; zelfs als je het onderhoud meerekent is de restwaarde al pure winst. Reken je met de standaard (onbelaste) reiskostenvergoeding van €0,23, dan komt er nog een heel behoorlijke €2473 per jaar vrij. Enkel met die fiets kan je je dus echt kostendekkend verplaatsen.
My 2 cents: Zolang die duurdere modellen ook echt meerwaarde bieden zal er een markt voor zijn.
(08-Jul-2024, 07:57 AM)Jeroen S schreef: Daniel heeft ook al eens ergens laten vallen dat zijn velomobielen allemaal hetzelfde zijn, alleen een andere vorm. Sommige delen zoals wielkasten zijn zelfs helemaal hetzelfde. Daar zal het voor de lay up vermoedelijk ook niet uitmaken welk model er nu precies gemaakt wordt, de stukjes worden alleen iets groter of kleiner.Dit is voor productie inderdaad erg prettig. Met de juiste aansturing is het zelfs erg eenvoudig.
(08-Jul-2024, 08:18 AM)Gideonaut schreef: Volgens mij waren het de eerste 30 B4m's die voor een mooie prijs over de toonbank mochten, daar zijn we nu overheen, ik weet niet wat de nieuwe prijs is maar het leuke is dan wel snel weg.Nu €6545.
(08-Jul-2024, 08:57 AM)Arend-Jan schreef: Mijn nieuwe Milan GT zat óók niet goed in elkaar. En mijn nieuwe SnoekL hebben ze óók aan dingen aan hersteld en gelamineerd voordat ik hem mocht ophalen.Dat is wel herkenbaar. Mijn QV is in het begin een paar keer terug geweest, de Bülk was in het begin ook zeker niet probleemloos.
Dus de track-record is voor mijn velo's inderdaad knap belabberd.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.