12-Jul-2024, 02:56 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Jul-2024, 02:57 PM door 365cycle.)
Er is geen absolute beste cranklengte.
Op basis van hoe jij fysiek in elkaar zit is er een cranklengte die het beste past bij bepaalde specifieke eisen die jij hebt.
In m'n laatste 2 veel gereden velomobielen heb ik 140, 145 en 155 gehad. 145 voelde daarbij een beetje vlees-noch-vis, 140 was erg kort maar ik kon er goed aan wennen. Ik leverde daarmee een beetje koppel in, in ruil voor wat hogere cadans en daarmee voor m'n gevoel iets soepeler klimmen. M'n hoogste duurvermogen leverde ik met de 140mm, m'n hoogste sprintvermogen met 155mm.
Met die 155mm cranks kreeg ik op echt lange afstanden overigens ook last van een dof gevoel in m'n knieën, maar in principe kan dat ook aan de houding in die fiets gelegen hebben.
In m'n volgende velomobielen komt 150mm, in de hoop dat ik dan net wél het beste van twee werelden heb.
Op basis van hoe jij fysiek in elkaar zit is er een cranklengte die het beste past bij bepaalde specifieke eisen die jij hebt.
In m'n laatste 2 veel gereden velomobielen heb ik 140, 145 en 155 gehad. 145 voelde daarbij een beetje vlees-noch-vis, 140 was erg kort maar ik kon er goed aan wennen. Ik leverde daarmee een beetje koppel in, in ruil voor wat hogere cadans en daarmee voor m'n gevoel iets soepeler klimmen. M'n hoogste duurvermogen leverde ik met de 140mm, m'n hoogste sprintvermogen met 155mm.
Met die 155mm cranks kreeg ik op echt lange afstanden overigens ook last van een dof gevoel in m'n knieën, maar in principe kan dat ook aan de houding in die fiets gelegen hebben.
In m'n volgende velomobielen komt 150mm, in de hoop dat ik dan net wél het beste van twee werelden heb.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.