14-Jul-2024, 06:21 PM
Ik had 155mm in de DF XL (Is volgens mij de standaardlengte voor ze), en nu 140 in de Bülk. Het is even wennen (Niet uit de DF in een Bülk stappen, dan voelt het veeeel te kort), maar het gaat wel. Ik ben niet zo'n hoge cadansrijder, dat vergt meer training/gewenning dan de lengte op zich. Met 155 reed ik vaak rond de 80-85, met de 140 meer rond de 90. Het 'beter voor je knieën' verhaal klopt alleen maar als je niet teveel kracht zet (optrekken vanuit stilstand bv.). Met een langere crank heb je een groter koppelmoment (kracht * arm), en breik je dus dezelfde rotatie met minder kracht.
Op zich maakt de grootte van de tandwielen niet veel uit, als je maar goed op gang kan komen, en je genoeg marge overhoudt in de hoogste versnelling, er vanuit gaande dat je cadans een stuk(je) hoger ligt op snelheid.
Op zich maakt de grootte van de tandwielen niet veel uit, als je maar goed op gang kan komen, en je genoeg marge overhoudt in de hoogste versnelling, er vanuit gaande dat je cadans een stuk(je) hoger ligt op snelheid.