Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
DIY opensource fietscomputer voor Velomobiel
#7
(14-Jul-2024, 07:08 PM)Merijn schreef: Als je toch bezig bent zou je ook de gelegenheid kunnen gebruiken de zaak flink overhoop te halen. Dat hele gedoe met kabelbomen ziet er altijd complex en storingsgevoelig uit. Als je ieder licht zijn eigen micro en FET geeft kan je een busstructuur opzetten. Dan zitten alle verbruikers parallel aan dezelfde (maximaal 4) draden. I2C of CAN zouden goede kandidaten zijn.
Technisch is het niet erg ingewikkeld, wel een berg werk omdat elk licht zijn eigen pcb moet hebben en je iets van een communicatie protocol moet verzinnen dat een beetje toekomstbestendig is.

Interessant idee, en inderdaad die kabelbomen vindt ook niet het mooiste/handigste. Ik heb een tussenvariant overwogen en uitgetest om het dashboard (de knoppen aan het stuur) met I2C te verbinden en zo daar meer 'ruimte' te hebben. Bijvoorbeeld meer knoppen, LED's (of strips) of zelfs het OLED display in het dashboard op het stuur. Maar ik zat al snel aan de grens van de kabellengte voor zo'n bus, het gaf allerlei problemen (geen signaal of gebrekkig). Ik ben dus met die variant gestopt.

(14-Jul-2024, 04:55 PM)bucovaina schreef: Met dat idee heb ik ook al gespeeld. Maar dan met een ESP32/8266 en esphome. Simpele yml file. Alleen ontbreekt me de tijd om me er eens aan te zetten.

Dat is ook een mooie richting inderdaad. En inderdaad, het kost allemaal behoorlijk veel tijd ;-)

(14-Jul-2024, 11:45 PM)Boyd Maduro schreef: Ah nice, ik heb ook al meermaals over iets dergelijks nagedacht maar met mijn nieuwe fiets ben ik minder geneigd om de Willy Wortel uit te hangen.

Zou ik ook niet zo snel doen op een nieuwe fiets. Hoewel dit voor Bulk4More eigenaren die geen electronica hebben misschien nog wel interessant kan zijn.

(14-Jul-2024, 11:45 PM)Boyd Maduro schreef: Als ik tijd vindt zal ik Kicad weer even installeren om te bekijken wat je nu hebt. Heb net een nieuwe laptop en op kantoor gebruik ik altium dus Kicad staat er nog niet op.
Waar ik in mijn hoofd ook wel mee speel is juist een computer die mijn sensoren uitleest (Ant+) dan kan ik de interface daarvan in mijn fiets verwerken (en bijvoorbeeld een ant+ antenne bij mijn achterwiel plaatsen want met mijn nieuwe carbon fiets heeft mijn snelheidssensor in mijn achterwiel geen verbinding meer.

Ben benieuwd naar wat je ervan vindt als je de boel in KiCad bekijkt. Hopelijk ergens in de komende weken push ik de laatste versie.

Zou leuk zijn als iemand het hele ant+ verhaal zou kunnen inbouwen (dat is het leuke van een opensource project). Ik heb daar niet zoveel mee, maar dat zou het wel generieker maken voor meer gebruikers.

NB Heb de titel van de thread aangepast naar 'DIY opensource fietscomputer voor Velomobiel', leek mij iets beter passen ;-)
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
RE: Computer voor Velomobiel - door Hardloper - 14-Jul-2024, 09:39 AM
RE: Computer voor Velomobiel - door JanBurp - 14-Jul-2024, 12:28 PM
RE: Computer voor Velomobiel - door bucovaina - 14-Jul-2024, 04:55 PM
RE: Computer voor Velomobiel - door Merijn - 14-Jul-2024, 07:08 PM
RE: Computer voor Velomobiel - door JanBurp - 15-Jul-2024, 07:46 AM
RE: Computer voor Velomobiel - door Boyd Maduro - 14-Jul-2024, 11:45 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 102 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Meekleurende brilglazen onder racekap
Jammer dat rac...Frutsel — 12:36 PM
Meekleurende brilglazen onder racekap
Ik heb gewoon een zo...qv-tester — 11:53 AM
Meekleurende brilglazen onder racekap
Al eens mee ge-exper...Hoekie — 11:51 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik bli...qv-tester — 11:49 AM
DF269 - Verkocht
Ik herken het dubbel...qv-tester — 11:44 AM
Meekleurende brilglazen onder racekap
Jammer dat racek...datakneder — 11:43 AM
DF269 - Verkocht
Dank je wel! Het is ...Rikkie — 11:11 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Gefeliciteerd Willek...PieterTrapt — 11:07 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 11:02 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wie 's avonds de baa...PieterTrapt — 10:58 AM
Meekleurende brilglazen onder racekap
Jammer dat racekappe...Raymond — 10:11 AM
Meekleurende brilglazen onder racekap
Ik gebruik de kap al...Frutsel — 10:09 AM
Hangplek fotogalerij
Pas op voor ligfiets...De tovenaar — 10:09 AM
Meekleurende brilglazen onder racekap
Ik ben aan het ove...ZoefZoef — 08:17 AM
Meekleurende brilglazen onder racekap
Ik heb meekleurende ...Willeke_IGKT — 11:15 PM
Meekleurende brilglazen onder racekap
Ik ben aan het overw...Boyd Maduro — 10:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hahaha wat een prach...365cycle — 10:35 PM