19-Jul-2024, 05:26 PM
Tussen Quest 1 en Quest 888 (of wat was de laatste?) zit een gewichtsverschil van grofweg 10 kilo (38 kg vs 28 kg, voor zover mij bekend).
Dat is zomaar 30% verschil op de fiets zelf, maar misschien minder dan 10% verschil op het systeem fiets + fietser.
En dat laatste is relevant, en eenvoudig te simuleren: gooi 10kg extra bagage in je Carbonquest en kijk hoe erg je dat vindt.
Het effect van de tussenas vind ik lastiger in te schatten. In nieuwstaat is het verschil misschien maar 1%, maar het is duidelijk geen nieuwstaat. Een bar minder lucht in de banden kost je misschien 3% (bij, zeg, 'fietspadsnelheden'). Dat kun je dan ook uitproberen.
Gevoelsmatig neig ik naar de retroquest optie. Althans, in het buitengebied. Veel stoppen, keren en draaien lijkt me meer in het nadeel van de zwaardere fiets dan hier en daar wat hoogteverschil.
Dat is zomaar 30% verschil op de fiets zelf, maar misschien minder dan 10% verschil op het systeem fiets + fietser.
En dat laatste is relevant, en eenvoudig te simuleren: gooi 10kg extra bagage in je Carbonquest en kijk hoe erg je dat vindt.
Het effect van de tussenas vind ik lastiger in te schatten. In nieuwstaat is het verschil misschien maar 1%, maar het is duidelijk geen nieuwstaat. Een bar minder lucht in de banden kost je misschien 3% (bij, zeg, 'fietspadsnelheden'). Dat kun je dan ook uitproberen.
Gevoelsmatig neig ik naar de retroquest optie. Althans, in het buitengebied. Veel stoppen, keren en draaien lijkt me meer in het nadeel van de zwaardere fiets dan hier en daar wat hoogteverschil.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'