22-Jul-2024, 07:26 PM
(22-Jul-2024, 02:12 PM)Frutsel schreef: Als je benen moe worden voordat je buiten adem raakt, moet je cadans omhoog, als je buiten adem raakt voordat je benen moe worden, moet je cadans omlaag.
Het is een evenwichtspelletje tussen spieren en cardiovasculair systeem.
Heb je hier een biologische verklaring voor? Ik zeg niet dat het niet waar is, maar dat interesseert me gewoon. Het kan ook sterk persoonlijk zijn. Ik zit op de fiets (en in de kano) cardiovasculair niet snel aan mijn max omdat ik de conditie met hardlopen flink heb opgebouwd.
Wat overigens heel vaak wordt vergeten is dat coördinatie ook een belangrijke rol speelt. De exacte timing van het aansturen van al die motorische eenheden in de spieren kan een grote impact hebben op de efficiëntie, en is goed trainbaar.
Daarnaast maakt ook nog uit wat je doel is: efficiëntie of piekvermogen vragen een andere cadans.
En wat me altijd verbaasd heeft, is dat in de cranklengte discussie tot voorkort lichaamslengte nauwelijks voor kwam. 1,65 m of 2,10 m, iedereen reed met vrijwel dezelfde cranklengte, terwijl je daar toch zo’n 25 % verschil verwacht.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen