22-Jul-2024, 08:54 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Jul-2024, 09:02 PM door Martin van Mourik.)
Ik heb ouderwetse 175 millimeter cranks op mijn 25 jaar oude open ligger zitten.
Ik heb geen meetapparatuur en ook niet recent metingen met de klok erbij gedaan, maar volgens mij zit ik zo tussen de 70 en 80. Voor korte stukken steilere helling vind ik een iets hogere cadans wel fijn.
Ik ben dus een langzaamtrapper vergeleken met de meesten hier. Richting de 90 en verder voelt bij mij gewoon inefficient.
Ik heb een vouwfiets met kortere cranks gehad, daarop had ik wel de neiging om wat sneller te trappen. Volgens mij hangt trapfrequentie wel samen met cranklengte.
Uit het Engels woordenboek:
To lug = slepen, sleuren
To spin = snel draaien, snel lopen
Ik heb er een schurfthekel aan hoe vaak Nederlanders goede Nederlandse woorden er uit flikkeren om ze te vervangen door import-Engels.
Ik hou het dus lekker bij stoempen en snel trappen.
Ik heb geen meetapparatuur en ook niet recent metingen met de klok erbij gedaan, maar volgens mij zit ik zo tussen de 70 en 80. Voor korte stukken steilere helling vind ik een iets hogere cadans wel fijn.
Ik ben dus een langzaamtrapper vergeleken met de meesten hier. Richting de 90 en verder voelt bij mij gewoon inefficient.
Ik heb een vouwfiets met kortere cranks gehad, daarop had ik wel de neiging om wat sneller te trappen. Volgens mij hangt trapfrequentie wel samen met cranklengte.
(22-Jul-2024, 05:11 PM)kuŝbiciklo schreef: Lugging is wat eerder al "stoempen" werd genoemd. Spinning = hoog cadans.
Uit het Engels woordenboek:
To lug = slepen, sleuren
To spin = snel draaien, snel lopen
Ik heb er een schurfthekel aan hoe vaak Nederlanders goede Nederlandse woorden er uit flikkeren om ze te vervangen door import-Engels.
Ik hou het dus lekker bij stoempen en snel trappen.