26-Jul-2024, 11:24 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Jul-2024, 11:28 PM door Martin van Mourik.)
Een week geleden verscheen er een barst in de velg van mijn voorwiel bij een ronde om het Markermeer. Het is net zo'n barst als bij het achterwiel in november vorig jaar.
Mijn eerste gedachte was om nog een Weinmann ZAC2000 velg te halen bij Tempelman, maar de 20 duim versie staat niet meer in hun webwinkel. Wat zoeken naar eventuele andere aanbieders leverde ook niets op.
Als je nu naar weinmanntek.com gaat dan krijg je een half affe website van "Weinmann Metal Products ( Huizhou ) Co., Ltd", gevestigd in Huizhou City Guang Dong Province, China. Het lijkt me dat deze merknaam is opgekocht door een Chinese investeerder, en dat deze velgen daardoor voorlopig niet of misschien wel nooit meer leverbaar zijn.
Met wat verder zoeken kwam ik uit bij vlechtservice.nl, daar heb ik een velg met een redelijk vergelijkbaar profiel gevonden, de Rigida X-pace van Ryde. Vlechtservice.nl zit in Utrecht Overvecht op het industrieterrein achter de autoboulevard (Franciscusdreef), dus op een makkelijke fietsafstand voor mij. Ik ben er met gebarsten voorvelg en al naar toe gefietst om mijn bestelling op te halen.
Ik heb het overzetten van de oude naaf en spaken naar de nieuwe velg op vergelijkbare wijze als vorige keer gedaan, zonder speciale hulpmiddelen zoals zo'n richtstandaard voor wielbouw, in plaats daarvan heb ik de voorvork van mijn fiets gebruikt. Ik heb dit keer een stuk karton op de vork geplakt en dan met een winkelhaak van beide kanten metend het midden gemarkeerd, en daarna twee lijnen op 12 millimeter afstand. En ik heb terwijl ik bezig was nog een paar keer van beide kanten met de schuifmaat gecontroleerd of de velg nog goed in het midden stond. Ik heb de hele operatie deze keer met een doorlooptijd van ongeveer drie dagen uitgevoerd, met veel onderbrekingen en pauzes tussendoor. Dat is al een stuk vlotter dan de vorige keer afgelopen winter. Ik heb het maar een paar dagen zonder ligfiets hoeven stellen.
De nieuwe velg is een of twee millimeter minder hoog dan de vorige. Bij de spaaknippels komt er nu net een halve millimeter schroefdraad te voorschijn, dit lijkt me geen probleem.
Mijn opnieuw opgebouwde voorwiel heeft ongeveer een kwart millimeter slag en eivorm, beter dan dat lukte me niet met de primitieve middelen en de weinige ervaring die ik heb, en de tijd die ik er voor over had.
Het wiel rolt prima, het leek vandaag net of ik er een klein piefje harder mee kon fietsen, maar dat zal wel autosuggestie zijn, blij dat ik weer kan ligfietsen.
Het remvlak van de velg is ongeveer een millimeter smaller dan bij de Weinmann ZAC2000 velg achter. Dat is een beetje aan de krappe kant, bij het afstellen van de rem luistert het nu nog nauwer.
Bij mijn achterwiel had ik elektrische isolatieplakband gebruikt als velglint. Tot nu toe werkt dit prima, dus bij het voorwiel heb ik dit nu ook toegepast.
Mijn eerste gedachte was om nog een Weinmann ZAC2000 velg te halen bij Tempelman, maar de 20 duim versie staat niet meer in hun webwinkel. Wat zoeken naar eventuele andere aanbieders leverde ook niets op.
Als je nu naar weinmanntek.com gaat dan krijg je een half affe website van "Weinmann Metal Products ( Huizhou ) Co., Ltd", gevestigd in Huizhou City Guang Dong Province, China. Het lijkt me dat deze merknaam is opgekocht door een Chinese investeerder, en dat deze velgen daardoor voorlopig niet of misschien wel nooit meer leverbaar zijn.
Met wat verder zoeken kwam ik uit bij vlechtservice.nl, daar heb ik een velg met een redelijk vergelijkbaar profiel gevonden, de Rigida X-pace van Ryde. Vlechtservice.nl zit in Utrecht Overvecht op het industrieterrein achter de autoboulevard (Franciscusdreef), dus op een makkelijke fietsafstand voor mij. Ik ben er met gebarsten voorvelg en al naar toe gefietst om mijn bestelling op te halen.
Ik heb het overzetten van de oude naaf en spaken naar de nieuwe velg op vergelijkbare wijze als vorige keer gedaan, zonder speciale hulpmiddelen zoals zo'n richtstandaard voor wielbouw, in plaats daarvan heb ik de voorvork van mijn fiets gebruikt. Ik heb dit keer een stuk karton op de vork geplakt en dan met een winkelhaak van beide kanten metend het midden gemarkeerd, en daarna twee lijnen op 12 millimeter afstand. En ik heb terwijl ik bezig was nog een paar keer van beide kanten met de schuifmaat gecontroleerd of de velg nog goed in het midden stond. Ik heb de hele operatie deze keer met een doorlooptijd van ongeveer drie dagen uitgevoerd, met veel onderbrekingen en pauzes tussendoor. Dat is al een stuk vlotter dan de vorige keer afgelopen winter. Ik heb het maar een paar dagen zonder ligfiets hoeven stellen.
De nieuwe velg is een of twee millimeter minder hoog dan de vorige. Bij de spaaknippels komt er nu net een halve millimeter schroefdraad te voorschijn, dit lijkt me geen probleem.
Mijn opnieuw opgebouwde voorwiel heeft ongeveer een kwart millimeter slag en eivorm, beter dan dat lukte me niet met de primitieve middelen en de weinige ervaring die ik heb, en de tijd die ik er voor over had.
Het wiel rolt prima, het leek vandaag net of ik er een klein piefje harder mee kon fietsen, maar dat zal wel autosuggestie zijn, blij dat ik weer kan ligfietsen.
Het remvlak van de velg is ongeveer een millimeter smaller dan bij de Weinmann ZAC2000 velg achter. Dat is een beetje aan de krappe kant, bij het afstellen van de rem luistert het nu nog nauwer.
Bij mijn achterwiel had ik elektrische isolatieplakband gebruikt als velglint. Tot nu toe werkt dit prima, dus bij het voorwiel heb ik dit nu ook toegepast.